Ekspert: Coop er modige, men der er ét problem
Det er en god idé at nedlægge de forskellige kæder i Coop, mener ekspert. Hun gør dog opmærksom på ét muligt problem.
Coop overvejer at nedlægge kæderne Kvickly, Fakta, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen og LokalBrugsen for i stedet samle butikkerne under et brand, hvor butikkerne får lov til at være mere lokalt orienterede.
Hvis Coop beslutter sig for den strategi, vil det være både modigt men også forventeligt. Det siger detailekspert Dorte Wimmer til MetroXpress.
- De forskellige kæder har nærmet sig hinanden igennem en årrække, og det kan være svært at se, hvor de differentierer sig. Og jo flere brands, du har, desto dyrere er det at holde kørende. Derfor er der en masse omkostninger at spare ved at slå det hele sammen, siger Dorte Wimmer.
Hun understreger, at sammenlægningen også kan løse Coops problem med Fakta-kæden som har givet store underskud de seneste år. Hun vurderer derfor, at Coop, sandsynligvis vil lave én ny kæde med fokus på billige private labels. Der kan dog være en negativ konsekvens.
- Det negative kan være, at de har nogle kunder, der er rigtige glade for at handle i f.eks. Fakta eller Super Brugsen, og som har et tilhørsforhold til dem. Så er det svært at gøre dem loyale over for deres nye kæde, siger hun.
LÆS OGSÅ: Coops topchef overvejer at samle kæder i ny strategi
Læs hele artiklen på MetroXpressFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Ny udvikling i nethandlen: - Det gør ondt i hjertet
Salling Group lover kunderne priskrig
Pessimismen breder sig igen blandt forbrugerne
Faldende efterspørgsel bliver enden for særlig netbutik
Direktør stopper hos kendt tøjmærke
Lars Larsen Group sætter Ilva-direktør fra bestillingen
Måling: Danskerne holder på pengene
Louis Nielsen: Aftaler i shoppingcentre bremser ekspansion
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops