Ekspansiv kæde vil bruge millioner på at nå 35 butikker
Morten Bøjland, adm. direktør i Kirppu, sætter gang i ekspansionen efter en periode med stigende omsætning. Foto: PR.
De har fået hul igennem til de unge og oplever stigende omsætning, forklarer direktøren for en eksansiv kæde af loppesupermarkeder.
Efterspørgslen på genbrug er høj, og det gælder i særdeleshed blandt de unge forbrugere. Sådan lyder meldingen fra Kirppu - en kæde af loppesupermarkeder, som lige nu tæller 20 butikker.
Gennem coronakrisen måtte Kirppu holde butikkerne lukket i flere måneder, men alligevel endte den samlede omsætning med at stige fra 120 til 135 millioner kroner i det netop offentliggjorte årsregnskab for 2020/21.
Åbningen af seks nye butikker under pandemien hjalp salgsvæksten på vej.
- Vi kan virkelig mærke, at danskerne – og især de unge – har taget genbrugstanken til sig. I stort set alle vores i dag 20 butikker oplever vi, at flere og flere gymnasie- og skoleelever besøger os for at shoppe primært genbrugstøj, men også tilbehør til hjemmet, hobbysager og elektronik, siger Morten Bøjland, adm. direktør i Kirppu.
- Det er jeg utrolig stolt af, og især de unge er med til give liv til vores vision om at få langt mere af danskerne tøj og produkter genbrugt og dermed sætte skub i cirkulært forbrug, siger han.
Bruttofortjenesten gik næsten to millioner kroner frem til 6,9 millioner.
Flere butikker på vej
Med en tættere trafik af kunder i butikkerne og en toplinje i vækst har Morten Bøjland mod på at skrue mere op for ekspansionen. Han har allerede finansieringen på plads.
- Vores i dag 20 loppesupermarkeder skal over de næste 2-3 år meget gerne vokse til 35. Det vil kræve en tocifret millioninvestering, og den er vi klar med, siger Morten Bøjland.
Kirppu er stiftet af Morten Bøjland og Claus Andreassen. For syv år siden åbnede de den første butik, hvor private kan booke hyldeplads og dermed få solgt ud af deres habengut uden selv at være til stede.
Flere andre loppesuprmarkeder er siden kommet til, men ikke alle er lykkedes med at bide sig fast på markedet. Loppeforum og TakeNow er eksempler på forretninger, som måtte lukke ned igen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter