Disse produkter vil forbrugerne stadig gerne betale ekstra for

Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC. Foto: PR.
Livremmen bliver spændt ind hos mange forbrugere, viser undersøgelse. Men et særligt punkt viser stor modstandsdygtighed.
Der bliver passet på pengene, viser en undersøgelse fra konsulenthuset PwC, hvor forbrugere over hele verden har deltaget.
Næsten 7 ud af 10 forbrugere vil spare på ikke-nødvendige udgifter, fordi de stigende leveomkostninger vejer tungt i budgettet.
- Efterhånden som priserne stiger, skærer forbrugerne ned på ikke-nødvendige udgifter, og de bruger mere tid på at lede efter de billige alternativer, siger Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC.
Flest forbrugere regner med at skære ned på luksus- og premiumprodukter (53 procent), men også rejser (43 procent) og mode (41 procent) ligger højt. Forbruget af dagligvarer vil færrest forbrugere skære ned på - det gælder for 24 procent.
Selvom forbrugerne planlægger at spare, er de fortsat villige til at betale mere for bæredygtige produkter. Hele 78 procent vil stadig betale en højere pris for et produkt, der er produceret lokalt eller lavet af genbrugte, bæredygtige eller miljøvenlige materiale.
- Ifølge undersøgelsen ser vi, at forbrugerne fortsætter med at prioritere produkter, der er etisk producerede og bæredygtige, mens de ellers sparer på tværs af alle produktgrupper, siger siger Henrik Trangeled Kristensen.
- Detailhandlere må derfor udnytte og diversificere deres distributionskanaler, tilbyde konkurrencedygtige priser samt investere i modstandsdygtige forsyningskæder, hvis de skal klare sig godt igennem denne vanskelige tid, siger han.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Imerco: Den stærke vækst ramte muren tidligt sidste år
Nyudviklet app hjælper folk afsted til fysiske butikker
Mere end 650 Netto-butikker får ny topchef
Flere butikker lukker som følge af Sportmasters nye strategi
Kendt kok går konkurs med sin pizzakæde
Denne del af landet er hårdest ramt af butikstyverier
Spar lancerer nyt koncept for varegruppe i fremgang
Overskuddet ligger usædvanlig lavt hos landsdækkende kæde
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Imerco: Den stærke vækst ramte muren tidligt sidste år
Nyudviklet app hjælper folk afsted til fysiske butikker
Mere end 650 Netto-butikker får ny topchef
Flere butikker lukker som følge af Sportmasters nye strategi
Kendt kok går konkurs med sin pizzakæde
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops