Mange forbrugere anser udenlandske giganter som danske
Hører H&M hjemme i Danmark? Det tror mange danske forbrugere, når de handler ind på nettet, viser en rundspørge.
Selvom alt står på dansk, kan netbutikken sagtens være udenlandsk.
Flere af giganterne inden for international nethandel har for længst oprettet sider henvendt til danske forbrugere, og de er så overbevisende, at forbrugerne begynder at betragte dem som danske netbutikker.
Det viser en rundspørge, som Dansk Erhverv har fremlagt i E-handelsanalysen for 2022.
Næsten alle forbrugere er med på, at Amazon hører hjemme i udlandet. Men de bliver straks mere usikre, når det gælder eksempelvis Zalando og H&M. Henholdsvis 52 procent og 69 procent tror, at de to modegiganters netbutik hører hjemme i Danmark.
Lidt færre - 39 procent - angiver Asos som dansk.
Netop Zalando har en imponerede markedsandel i herhjemme. Hele 7 procent af årets handler endte hos den enorme netbutik.
- Næppe så mærkeligt, når 52% af de danske kunder svarer, at Zalando er dansk, skriver Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, i en kommentar til E-handelsanalysen.
- Danskerne e-handel i Danmark ligger 4 procent under 2021, mens danskernes køb i udlandet er 7 procent højere i 2022 end i 2021. Vi har altså fortsat en udfordring med konkurrencen fra udlandet, og det er vigtigere end nogensinde før, at danske netbutikker fastholder de danske kunder, og samtidig fokuserer på at øge deres salg til udlandet, skriver Niels Ralund.
LÆS OGSÅ: Ældre forbrugere holder sig til danske butikker på nettet
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Bahne holder fast i det usædvanligt høje niveau på bundlinjen
Den store test af Basalt fortsætter: Flere butikker lukker - og nye åbner
Salling Group sender unge medarbejdere på lejr
Retail Institute Scandinavia hylder butikskæder med priser
DSK stikker en kæp i hjulet på Salling Groups planer
Succesfuld webshop taber pludselig millioner
Butikkerne halter efter i stærkt regnskab fra Dagrofa
Butikscenter får en ansigtsløftning til 100 millioner
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Bahne holder fast i det usædvanligt høje niveau på bundlinjen
Den store test af Basalt fortsætter: Flere butikker lukker - og nye åbner
Salling Group sender unge medarbejdere på lejr
Retail Institute Scandinavia hylder butikskæder med priser
DSK stikker en kæp i hjulet på Salling Groups planer
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops