Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Detailhandlen bliver medskaber af statskontrolleret klimamærke

Foto: Foto: Christoffer Regild / Folketinget



Tuesday den 19 April 2022 kl. 06:00 af: Kristian Holgersen

Fødevareministeren vil indføre et statskontrolleret klimamærke, og detailhandlen har fået en finger med i spillet.

Regeringen har planer om at indføre et statskontrolleret klimamærke, som skal hjælpe forbrugerne med at træffe mere bæredygtige valg i supermarkedet.

Ifølge en pressemeddelelse fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri bliver der afsat ni millioner kroner til at udvikle mærkningen, som skulle være den første af sin art i verden.

- Danskerne vil gerne spise mere klimavenligt. Men det er svært at gennemskue, hvad der er det grønne valg, når man står med indkøbskurven i hånden, siger Rasmus Prehn (A), der er minister for fødevarer, landbrug og fiskeri.

- Derfor skal Danmark nu have et statskontrolleret klimamærke. Det skal være ét samlet mærke, som forbrugerne kan have tillid til, så vi undgår en skov af mærker, der bare forvirrer, siger ministeren.

Hjælp fra detailhandlen

Idéen om klimamærkning af fødevarer har været oppe at vende flere gange gennem de seneste år. I dagligvarekæden Netto, som hører under Salling Group, begyndte man blandt andet at teste en løsning tilbage i april 2021.

De erfaringer vil Salling Group at bruge i forbindelse med det nye klimamærke, som koncernen skal være med til at udvikle sammen med blandt andre Coop og De Samvirkende Købmænd.

- Ambitionen og det langsigtede mål må være et klimamærke, hvor forbrugeren kan se den konkrete klimabelastning direkte på den enkelte vare, Henrik Vinther Olesen, CSR-direktør i Salling Group.

- Derfor hilser vi ministerens udspil velkomment og ser frem til at kunne bidrage med de erfaringer, vi har gjort os via egne forsøg med klimamærkning og for alvor rykke på klimadagsordenen, siger han.

Troværdighed er vigtigt

I Coop har man ved tidligere lejligheder forholdt sig lidt skeptisk til idéen om klimamærkning. Men dagligvarekoncernen er med på udspillet fra regeringen.

- Det er afgørende for den grønne omstilling i dagligvarehandelen, at vi giver kunderne en troværdig kommunikation, som de kan anvende, når de står i supermarkedet og skal vælge, hvilke varer de vil købe, siger Per Thau, der er koncerndirektør i Coop.

- Klimamærket skal have samme troværdighed som det røde Ø-mærke har, og som har været stærkt medvirkende til Danmarks globale førerposition på økologi, siger han.
Troværdighed bliver også fremhævet af direktøren for De Samvirkende Købmænd - John Wagner.

- Vi har tre krav til klimamærkning: Troværdighed, troværdighed og troværdighed. Derfor kræver det et hidtil uset grundigt forarbejde, hvor der tages optimalt hensyn til alle parametre, f.eks. også produktionsforhold og transport, før et mærke lanceres, siger han.

LÆS OGSÅ: Netto tester ny mærkning som de første: - Det er komplekst



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD