Det store handels-boom på nettet flader ud i Europa
Coronakrisen løftede nethandlen op på et højere niveau, men nu er luften gået af de vilde vækstrater, viser opgørelse.
På de tre største markeder for e-handel i Europa - Tyskland, Frankrig og Storbritannien - holder den samlede omsætning nogenlunde det høje niveau fra coronakrisens første tid.
Det skriver DI Handel i en gennemgang af tal fra Euromonitor.
Størrelsesmæssigt er e-handlen altså langtfra tilbage til normalen fra før coronakrisen, men de vilde vækstrater er væk.
- Sammenlignes den deflaterede e-handelsomsætning i 2022 med udviklingen i stigningstakten, der gjorde sig gældende i perioden 2015 til 2019, bliver det tydeligt, at væksten i e-handelsomsætningen falder tilbage mod den trend fra før Covid-19 og dermed nærmer sig en normalisering, skriver DI Handel.
Korrigerer man for prisudvikling er stigningen fra 2020 til 2022 1,1 procent i Tyskland, mens der var tale om et lille fald på -1,4 procent i Storbritannien. Frankrig falder med 7,4 procent.
Uden at korrigere for prisudvikling ligger både Tyskland og Storbritannien med et solidt plus, mens Frankrig næsten går i nul.
LÆS OGSÅ: Flere ser nethandel som en trussel mod lokale butikker
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops