Nye toner fra nethandlen: 2023 bliver et comeback-år
Optimismen begynder at brede sig i dansk nethandel oven på et svært år med inflation og voksende omkostninger.
I 2022 oplevede den ellers blomstrende nethandel en del bump på vejen.
Det smittede af på Pricerunners kvartalsvise undersøgelse, E-handelsindex, som måler netbutikkernes syn på egen virksomhed og troen på fremtiden.
Resultatet for tredje kvartal sidste år var det laveste nogensinde - indeksscoren lød på 44,60 - men i den seneste undersøgelse er udviklingen vendt. I fjerde kvartal var resultatet således 51,31.
- Den nedadgående trend igennem 2022 er bremset, og året er startet med en ganske markant tro på bedre tider efter den langvarige pessimisme. Det sammenholdt med at inflationen ser ud til at stagnere, og energikrisen er stilnet af for denne gang, gør 2023 til et lovende år for dansk e-handel, siger forbrugeranalytiker Katrine Barslev fra Pricerunner.
46 procent af e-handlerne svarer i undersøgelsen, at situationen for e-handlen er blevet forbedret i løbet af det seneste kvartal. Det er en markant forskel fra tredje kvartal, hvor 26 procent havde samme budskab.
Samtidig melder 42 procent om stor eller meget stor optimisme, når det gælder fremtidsudsigterne. I den forrige undersøgelse gjaldt det blot for 27 procent.
- Rettidig omhu har præget ledelsen af danske digitale butikker, og mange har brugt årets sidste måneder på at skære ned og fra for at komme godt ind i det nye år, siger Katrine Barslev og fortsætter:
- Optimismen er tilbage i dansk e-handel. Dansk digital handel står lige nu stærkt og solidt rustet til, hvad 2023 bringer.
Pricerunners E-handelsindex er udarbejdet i samarbejde med Yougov og skal ikke forveksles med Dansk Erhvervs undersøgelser af e-handlen.
LÆS OGSÅ: Solidt dansk aftryk på liste over årets mest benyttede netbutikker
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Flertal blandt netbutikkerne forventer at fordoble antallet af pakker
Stor børnebutik på nettet er gået konkurs
Nye tal: Netbutikkerne er på vej mod en mager julesæson
Pessimismen breder sig blandt netbutikkerne inden årets store finale
Afstemning
Seneste nyheder
Dagligvarebutik skal varme private boliger op
Ny udvikling i nethandlen: - Det gør ondt i hjertet
Salling Group lover kunderne priskrig
Pessimismen breder sig igen blandt forbrugerne
Faldende efterspørgsel bliver enden for særlig netbutik
Direktør stopper hos kendt tøjmærke
Lars Larsen Group sætter Ilva-direktør fra bestillingen
Måling: Danskerne holder på pengene
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops