Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Solidt dansk aftryk på liste over årets mest benyttede netbutikker

Foto: detailfolk.dk



Monday den 23 January 2023 kl. 06:00 af: Kristian Holgersen

To kendte brands står for hver 10. handel, viser liste over de mest benyttede netbutikker herhjemme. Førstepladsen er suveræn.

Ingen kommer i nærheden af den tyske modegigant Zalando, som igen i år er den mest benyttede netbutik herhjemme.

Det viser den årlige undersøgelse fra Dansk Erherv, hvor respondenterne bliver spurgt om navnet på den butik, de senest handlede i på nettet.

Hele 7,2 procent svarede Zalando, og dermed fortsætter den tyske virksomhed at tage danske markedsandele. Sidste år var tallet 5,6 procent.

På andenpladsen kommer Matas med 3,3 procent, mens H&M er nummer tre med 2,0 procent.

- Top 20 butikkerne står for imponerende 30 procent af danskernes nethandel i 2022. De to i toppen står tilsammen for 10 pct. af handlerne, og deres andel vokser, siger Niels Ralund, der er e-handelsdirektør i Dansk Erhverv Digital Handel.

- Det aftvinger min dybeste respekt for den dedikerede og professionelle indsats, de lægger for dagen. Hvad der i særdeleshed er tilfredsstillende ved Top 20, er, at langt de fleste butikker er kendte fra dansk detailhandel, så kundernes penge kommer Danmark til gode, siger han.

Ny på listen

En af de nye på listen er Bog & idé, hvor satsningen på nethandel har været prioriteret højt. Det forklarer Marianne Lyngby Pedersen, som er direktør for boghandlerkæden.

- Vi har brugt enormt meget energi og ressourcer på at skabe den gode oplevelse for kunderne, og det anerkender de nu med deres handler, der giver os den gode placering, siger hun og fortsætter:

- Vi havde kronede dage med e-handel under Corona, hvor de fysiske butikker lukkede. Her vi skabte den platform, som vi nu har så stor glæde af, og som spiller så godt sammen med de fysiske butikker. Man kan sige, at de forskellige kanaler spiller hinanden gode. Så vi er der og er relevante, når kunden vil i kontakt med os.


DE MEST BENYTTEDE NETBUTIKKER I 2022

01: Zalando - 7,2 % (2021: 5,6)
02: Matas - 3,3 (2,6)
03: H&M - 2,0 (1,6)
04: Nemlig.com - 1,9 (2,3)
05: Zooplus - 1,6 (0,9)
06: Elgiganten - 1,4 (1,5)
07: DSB - 1,3 (1,0)
08: Coop.dk - 1,3 (1,4)
09: Amazon - 1,2 (0,8)
10: Bilka.dk - 1,2 (0,9)

11: Saxo.com - 1,1 (1,3)
12: Proshop - 0,9 (0,9)
13: Boozt - 0,9 (1,0)
14: Power - 0,9 (1,0)
15: Apopro - 0,8 (ny)
16: Med24 - 0,7 (0,7)
17: Webapoteket - 0,7 (0,6)
18: Bog & Idé - 0,7 (ny)
19: Asos - 0,7 (ny)
20: Føtex - 0,7 (0,7)

Kilde: Dansk Erhverv


LÆS OGSÅ: Flertal blandt netbutikkerne forventer at fordoble antallet af pakker



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD