Nethandlen taber højde efter mange års himmelflugt
For første gang knækker kurven i dansk nethandel. - Jeg er dog forsigtig optimist, siger branchedirektør om den nye opgørelse.
En usædvanlig udvikling ramte nethandlen i 2022: De ellers så solide vækstrater er forduftet, og i stedet står branchen med en lille tilbagegang.
Det viser den årlige E-handelsanalyse fra Dansk Erhverv.
Forbruget på nettet i 2022 bliver anslået til at være 179,9 milliarder kroner. I forhold til året før er det et lille fald på 1 procent.
I årene forinden har nethandlen haft tocifrede vækstrate - lige med en enkelt undtagelse i 2020 - så opgørelsen vækker opsigt. Det hører dog med til historien, at antallet af handler stadig er stigende.
- Tidligere tiders medvind er vendt til modvind. De første måneder tegnede rimeligt fornuftigt. Krig, gasprisernes himmelflugt, svingende fragtpriser og en generel faldende forbrugertillid særligt i 2. halvår samt inflationen var en mavepuster, der sendte hele detailhandlen til tælling, siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
Udviklingen slår ikke branchedirektøren ud, og han bider mærke i, at de danske forbrugere stadig har lyst til at handle på nettet.
- Jeg er dog forsigtig optimist for de kommende år, fordi lysten til at handle på nettet er usvækket hos danskerne, da flere i analysen svarer, at de forventer at øge deres e-handel i 2023, siger Niels Ralund og fortsætter:
- Men det bliver hårdt, for værdien af varerne i indkøbskurven tegner til at blive mindre. For første gang i flere år ser vi nemlig, at ”pris” er en stigende årsag til at handle på nettet. Så for en sparsommelig forbruger er det nemt at sammenligne priser på nettet.
DANSK NETHANDEL i 2020
Tallene er et estimat, som bygger oplysninger fra Net, Nationalbanken, MobilePay og E-handelsanalysen.
Antal handler (i mio.)
2015: 148 (+16%)
2016: 162 (+10%)
2017: 176 (+9,0%)
2018: 197 (+12%)
2019: 222 (+13%)
2020: 252 (+13%)
2021: 276 (10%)
2022: 287 (4%)
Forbrug (mia. kr.)
2015: 86,90 (+18%)
2016: 100,7 (+16%)
2017: 114,6 (+14%)
2018: 129,3 (+13%)
2019: 145,6 (+13%)
2020: 154,4 (+6,0%)
2021: 181,6 (+18%)
2022: 179,9 (-1%)
Kilde: Dansk Erhverv
LÆS OGSÅ: Måling: Danskere er blevet mere begejstrede for nethandel
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Solidt dansk aftryk på liste over årets mest benyttede netbutikker
Storsælgende koncern satser på shoppingcentre og nethandel
Måling: Danskere er blevet mere begejstrede for nethandel
Buldrende nethandel gør status efter årets første kvartal
Afstemning
Seneste nyheder
Herretøjsmærke i vækst har haft det bedste år nogensinde
Lidl Danmark får hjælp af international brandingekspert
Harald Nyborg har åbnet butik på central adresse i København
Maj bliver kaldt en skuffende måned for dansk nethandel
Stimen af overskud er slået ned hos meget omtalt iværksætter
Magasin bruger millioner på at fremtidssikre de fysiske forretninger
Tidligere Tiger-topchef stopper hos designhus
Dansk gigant rider på en bølge af fremgang
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Herretøjsmærke i vækst har haft det bedste år nogensinde
Lidl Danmark får hjælp af international brandingekspert
Harald Nyborg har åbnet butik på central adresse i København
Maj bliver kaldt en skuffende måned for dansk nethandel
Stimen af overskud er slået ned hos meget omtalt iværksætter
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops