Danskerne trodser nye trends - vil helst have discount
Det vigtigste for danskerne er stadig prisen, når de handler. Det viser en ny global undersøgelse.
Selvom en koncern som Coop netop nu er i gang med at forsøge at omvende danskernes madvaner, kan der være lang vej igen. En undersøgelse fra analyseinstituttet Nielsen viser nemlig, at 70 procent af danskerne mener, at pris er den vigtigste faktor, når de skal vælge produkter.
Undersøgelsen viser derudover, at 29 procent af alle varer købes på tilbud. Ser man nærmere på varegrupper som kaffe og sodavand, er der tale om hele 60 procent.
- De danske forbrugere har de seneste år handlet mere og mere i discountbutikker i takt med stigningen i antallet af disse butiksformater. Der ligger en stor opgave i at overbevise forbrugerne om en øget ”value for money” oplevelse, hvis man begynder at arbejde med specielle sortimenter og koncepter i dagligvarehandlen, skriver Nielsen i en pressemeddelelse.
Nielsens undersøgelse er lavet blandt 30.000 forbrugere i 60 lande.
Renlighed og sortiment er næstvigtigst
Det område, som forbrugerne mener er næstvigtigst, er dog renlighed og sortiment. Og derfor er den omstilling, som ses i mange supermarkeder en god idé, vurderer Søren Fromberg Nielsen, som er Head of Analytics hos Nielsen Danmark.
- Det er måske ikke så mærkeligt, at retailerne på det danske marked netop satser på discountbutikker og nu også i langt højere grad sortimentet med specielle madkoncepter/convenince-løsninger og fokus på produkter fra lokale producenter regionalt placeret tæt på butikkerne, fortæller Søren Fromberg Nielsen.
Han vurderer, at vinderne af supermarkedskampen bliver dem, der kan tage højde for differentieret sortimenter indenfor sine egne butikker.
LÆS OGSÅ: Derfor trodser Coop discountbølgen
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Folk måber over genåbningsplan: “Ulogisk” og “indlysende åndssvagt”
Topchef om stor vækst: - Forretningsmodel kan modstå store udsving
Søstrene Grene kan endelig åbne sin hidtil største butik
Genåbning af store butikker: Så få kunder må lukkes ind
Stor fusion: Butikskæde går sammen med førende webshop
Kendt forretningsmand lukker flagskibsbutik i København
Får godkendt opkøb af flere konkurrerende butikker
Store butikker er delvist med i regeringens genåbning af detailhandlen
Seneste afstemninger
Bør det forbydes for dagligvarebutikker at sælge non-food som tøj og elektronik når øvrige specialbutikker er tvangslukket?
Er det en fornuftig beslutning at lukke specialhandlen ned grundet smittespredning?
(Kun primært fysisk butik afstemning) Hvordan endte den samlede Black Friday omsætning i år sammenlignet med 2019?
(Kun primært fysisk butik afstemning) Hvordan forventer du Black Friday omsætningen bliver i år sammenlignet med 2019?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Folk måber over genåbningsplan: “Ulogisk” og “indlysende åndssvagt”
Topchef om stor vækst: - Forretningsmodel kan modstå store udsving
Søstrene Grene kan endelig åbne sin hidtil største butik
Genåbning af store butikker: Så få kunder må lukkes ind
Stor fusion: Butikskæde går sammen med førende webshop
Seneste blogindlæg
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter
Kære Mette F & Co.: stop venligst opfordringen til at handle online NU – I skader danske arbejdspladser
Den fysiske butiks største trussel!
6 tips til at gøre din webshop mere brugervenlig
Tobakslov skal være effektiv – men med en højere grad af metodefrihed til detailhandlen