Danskerne tjekker nettet men køber i butikken
Danskere foretrækker stadig at købe visse varegrupper i butikken frem for nettet. Se listen her.
Ni ud af ti danskere undersøger informationer om produkter de overvejer at købe, inden de beslutter sig for eventuelle køb. Og mange køb foregår også stadig i butikken. Det viser en ny undersøgelse fra Eniro Danmark gennem Eniros Danmarkspanel.
- Danskerne er blandt de europæere, der handler mest på nettet, men på nogle områder har digitaliseringen stadig ikke fået fat i indkøbsvanerne, siger Allan Jakobsen, der er administrerende direktør i Eniro Danmark og fortsætter:
- Når det kommer til produkter inden for sundhed og pleje, handler det nok om, at det kan føles mere trygt, at man fx kan tale med en medarbejder på apoteket, og når det kommer til dagligvarer, vil vi gerne kunne mærke varerne og sammenligne dem.
Vigtigt at være tilgængelig på nettet
Allan Jacobsen understreger derfor, at det er vigtigt for mange små butikker, at være tilgængelige på nettet.
- Selvom størstedelen af danskere søger informationer om produkter på nettet, er der altså en stor præference for at købe dem i lokale butikker, og derfor er det fortsat vigtigt for mindre virksomheder og butikker, at de er søgbare på nettet, så forbrugerne kan finde frem til dem, forklarer han.
Det gælder også, når der skal købes produkter indenfor elektronik og hårde hvidevarer. Her foretrækker seks ud af ti danskere at købe i en butik. Nedenfor kan du læse, hvilke andre varer, danskerne stadig foretrækker at købe i en butik.
Fakta: Danskernes produktsøg og handel på internettet
- 90 procent foretrækker at købe produkter inden for dagligvarer i en fysisk butik.
- 80 procent foretrækker at købe produkter inden for pleje og sundhed i en fysisk butik.
- 59 procent foretrækker at købe produkter inden for elektronik og hårde hvidevarer i en fysisk butik.
- 69 procent foretrækker at købe produkter inden for sport og fritid i en fysisk butik.
- 77 procent foretrækker at købe produkter inden for bolig og livsstil i en fysisk butik.
- 71 procent foretrækker at købe produkter inden for tøj og mode i en fysisk butik.
- 33 procent foretrækker at købe produkter inden for medier og underholdning i en fysisk butik.
- 7 procent foretrækker at købe produkter inden for rejser og oplevelser i en fysisk butik.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Overblik: Sådan ser fremtiden ud for hver enkelt Irma-butik
Topchef i Nemlig: - Vi står selvfølgelig kun endnu stærkere
Flere direktører er stoppet i Coop
Coop slår kæder sammen: SuperBrugsen, Irma og Kvickly forsvinder
Tomgangen blandt disse butikslokaler stiger kraftigt
Matas styrker international satsning: - For os er det en mærkedag
Coop finder salgsdirektør til de sidste Fakta-butikker
Tager næste skridt med nyt hybridkoncept
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Overblik: Sådan ser fremtiden ud for hver enkelt Irma-butik
Topchef i Nemlig: - Vi står selvfølgelig kun endnu stærkere
Flere direktører er stoppet i Coop
Coop slår kæder sammen: SuperBrugsen, Irma og Kvickly forsvinder
Tomgangen blandt disse butikslokaler stiger kraftigt
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops