E-mærket dækker nethandel for 10.000 kr.
Det er blevet endnu mere sikkert at handle i de danske netbutikker. E-mærket lover nu køberbeskyttelse på op mod 10.000 kr. per handel.
Butikker med e-mærket kan nu garantere køberne en beskyttelse, som de ikke tidligere har været vandt til. De vil nemlig give økonomisk sikring til forbrugerne på køb op mod 10.000 kr. per handel Det skriver e-mærket i en pressemeddelelse.
- Vores nye initiativ giver en økonomisk sikring på op til 10.000 kroner per handel ved køb af fysiske varer. Sikringen løber i 2 år efter købet har fundet sted, og giver, helt gratis, mulighed for at få dækket eventuelle økonomiske tab, hvis den e-mærkede webshop, du har handlet på, ikke lever op til sine forpligtelser, siger Lars Schmidt Larsen, direktør for e-mærket i pressemeddelelsen.
E-mærket er en nonprofit organisation, som blev stiftet i 2000 af Forbrugerrådet, Dansk Erhverv, DI, FDIH, Finansrådet, Dansk IT og HK.
Krav om mere Tryghed
Garantien er kommet på plads, efter e-mærket havde fået lavet en undersøgelse, der viste at 90 procent af danskerne mener, at en garanti kan få betydning for, hvor meget de handler og hvor de handler på nettet.
- Vi tror, at en øget økonomisk sikring vil skabe mere tryghed blandt forbrugerne, når de handler på nettet. Det vil smitte af på de danske onlineforretninger, og kan være med til at sætte yderligere fart på danskernes forbrug på nettet, siger Lars Schmidt Larsen.
Strenge krav til netbutikker
Danskerne er ellers blandt de forbrugere i EU, der handler mest på nettet- kun overgået af forbrugerne i Storbritannien.
Men der er også strenge krav til alle de netbutikker, som er er certificeret med e-mærket. Kravene gælder blandt andet gennemsigtighed og kontrol. Det betyder dog ikke, at der ikke kan opstå uoverensstemmelser i forbindelse med fortrydelse eller reklamation.
Og det er netop i situationer som disse, at e-mærket forventer, at den nye økonomiske sikring vil skabe stor værdi til gavn for både kunder og webshops.
- Man skal ikke kunne risikere at miste sine penge, hvis man har handlet på en e-mærket webshop. Det gælder også i de situationer, hvor juraen ikke entydigt kan sige, hvem der har retten på sin side. Det skal ikke komme kunderne til last, og derfor ser vi vores køberbeskyttelse som en klar styrkelse af vores rolle som tillidsskabende ordning inden for handel på nettet, siger Lars Schmidt Larsen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Detailhandlen blander sig på liste over de mest værdifulde brands
Medarbejdere i Salling Group får ekstra løn med på sommerferie
Bestseller indfører gratis klimakompensation på pakker
Effektiv marketingstrategi sætter fut under væksten hos netbutik
Uforudsigeligt år ender med at male bundlinjen rød
Coop krydser klinger med kendt producent: Fjerner varer
HK: Ledere giver for lidt hjælp til stressramte
Kæde med kendt erhvervsmand blandt ejerne fortsætter ekspansion
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Hvad er din forventning til omsætningen i hele 2022 sammenlignet med (de åbne måneder af) 2021?
(Primært fysisk butik) Hvordan endte julesalget efter Black Friday sammenlignet med 2020?
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2020?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Detailhandlen blander sig på liste over de mest værdifulde brands
Medarbejdere i Salling Group får ekstra løn med på sommerferie
Bestseller indfører gratis klimakompensation på pakker
Effektiv marketingstrategi sætter fut under væksten hos netbutik
Uforudsigeligt år ender med at male bundlinjen rød
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops