Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
Læs bloggen her

Danske netbutikker går glip af milliarder: Danskerne netshopper i udlandet

Foto: detailfolk.dk



Tirsdag den 10 marts 2015 kl. 09:20 af: Freja Thorbech

Udenlandske netbutikker henter årligt op mod 4 milliarder kroner alene inden for kategorien tøj, sko og smykker.

De danske netbutikker går glip af milliarder, når danskerne klikker sig til varer gennem udenlandske netbutikker.

De danske forbrugere er især glade for at købe tøj, sko og smykker på nettet, og kategorien står for 18 procent af det samlede antal e-handler.

Kun lidt over halvdelen af de samlede køb inden for denne kategori lander dog i danske netbutikker. Det betyder, at danskerne lægger 3,8 milliarder kroner uden for de virtuelle danske grænser. Det viser sig også i top 15 over de mest populære netbutikker, hvor fire ud af fem er udenlandske butikker med tyske Zalando i spidsen.

Det viser Foreningens for Dansk Internethandels (FDIH) Dansk e-handelsanalyse med fokus på netop danskernes onlinekøb af tøj, sko og smykker.

- Danskerne er vilde med at købe mode - og livsstilsprodukter online, og det er derfor lidt skræmmende, at op mod halvdelen af det salg går til udenlandske konkurrenter. Vi konstaterer, at mange danske livsstilsvirksomheder taber terræn på et marked, der domineres af udenlandske konkurrenter, siger Annette Falberg, der er adm. direktør i FDIH, i en udtalelse.

Tænker ikke over nationalitet

For de danske forbrugere spiller det ikke den store rolle, hvilken nationalitet den netbutik, de handler i, har, når de køber tøj, sko og smykker online. En fjerdedel svarer i undersøgelsen, at de ikke har tænkt over, om det var i en dansk eller udenlandsk netbutik, de lagde deres sidste køb.

Samtidig lægger danskerne i stor grad vægt på, om den udenlandske butik har et udvalg, der passer dem, mens lave priser har mindre betydning end i andre varegrupper.

Ud af danskernes samlede forbrug i de 13 vigtigste varekategorier på 364 milliarder kroner udgør e-handlen godt 20 procent med en omsætning på 74 milliarder kroner i 2014. Inden for varekategorien tøj, sko og smykker udgør e-handelskøb godt 12 milliarder kroner af den samlede omsætning på 44 milliarder kroner både online og offline.

LÆS OGSÅ: Danskernes nethandel ligger i toppen af EU



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:








Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD