Ny rapport om nethandel: Mobilen overhaler computeren
Smartphonen vil i år blive den primære trafikskaber hos netbutikkerne og overhale computeren som det mest populære shopping-værktøj, forudser ny rapport.
Brugerne griber i langt højere grad end tidligere fat i mobiltelefonen, når der skal handles på nettet.
På et år er onlinehandler via mobil steget med 61 procent frem til fjerde kvartal 2014. Det viser en ny rapport fra udbyderen af cloud e-handelsløsninger Demandware, der er baseret på svar fra Demandwares 1100 internationale webshops. I rapporten forudser Demandware også, at smartphonen inden udgangen af i år vil blive den primære trafikskaber hos netbutikkerne og samtidig overhale computeren som det mest populære shoppingværkstøj.
I fjerde kvartal af 2014 stod smartphones for 16 procent af alle onlineordrerne og 33 procent af trafikken, mens de samme tal for computere var henholdsvis 67 og 52 procent.
- Tallene understreger betydningen af at sætte mobilt design i centrum ved udvikling af e-handel samt tilpasse sig nationale forskelle, siger Lars Grønkjær fra Demandware i en udtalelse.
Eksempelvis viser rapporten, at englænderne handler dobbelt så meget via mobilen som franskmændene.
Handler på tværs
Brugerne besøger også i langt højere grad flere enheder i deres købsproces.
21 procent brugte i fjerde kvartal af 2014 flere enheder i deres online købsproces. Det er en stigning på 14 procent siden samme kvartal året før, og det er vigtigt for detailhandlerne at tilpasse sig den tendens.
- Det er afgørende at forene shoppingoplevelsen på tværs af enheder. Når shopperne bevæger sig fra enhed til enhed, forventer de at netbutikkerne automatisk og problemfrit skifter med dem. Detailhandlerne bør sikre, at shoppernes mest personlige elementer, som eksempelvis kurv, kampagner og anbefalinger, flytter med dem på tværs af enheder, skriver Demandware blandt andet i rapporten.
Oser på nettet
Rapporten konkluderer også, at brugerne i gennemsnit bruger mindre tid per besøg, mens de til gengæld besøger siderne oftere.
- Brugerne er kortere tid på den enkelte webshop og besøger flere sider i deres jagt på gode tilbud. Det skyldes, at de er blevet mere fortrolige med online handel og samtidigt mindre tålmodige hvis de møder ikke-responsivt design. Det giver også flere besøg uden at brugerne reelt handler. Det er med andre ord blevet mere normalt at ”ose” på nettet, siger Lars Grønkjær.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Detailhandlen blander sig på liste over de mest værdifulde brands
Medarbejdere i Salling Group får ekstra løn med på sommerferie
Bestseller indfører gratis klimakompensation på pakker
Effektiv marketingstrategi sætter fut under væksten hos netbutik
Uforudsigeligt år ender med at male bundlinjen rød
Coop krydser klinger med kendt producent: Fjerner varer
HK: Ledere giver for lidt hjælp til stressramte
Kæde med kendt erhvervsmand blandt ejerne fortsætter ekspansion
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Hvad er din forventning til omsætningen i hele 2022 sammenlignet med (de åbne måneder af) 2021?
(Primært fysisk butik) Hvordan endte julesalget efter Black Friday sammenlignet med 2020?
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2020?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Detailhandlen blander sig på liste over de mest værdifulde brands
Medarbejdere i Salling Group får ekstra løn med på sommerferie
Bestseller indfører gratis klimakompensation på pakker
Effektiv marketingstrategi sætter fut under væksten hos netbutik
Uforudsigeligt år ender med at male bundlinjen rød
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops