Dagrofa: Varegruppe trodser de pressede markedsforhold
Selvom forbrugerne har været udfordrede af inflation, steg salget af økologiske varer i 2022, lyder det fra Dagrofa.
Kunderne har haft mindre plads i budgettet end sædvanligt på grund af inflation og stigende energipriser. Det er gået ud over salget af økologiske varer, viser analyser fra Økologiske Landsforbund og analysefirmaet Kauza.
Men hos Dagrofa er udviklingen gået den modsatte vej. Her er det samlede salg af økologiske varer steget med 7 procent i 2023, skriver fødevarekoncernen i en pressemeddelelse.
Stigningen er dog lidt under målsætningen om en vækst på 10 procent om året fra 2021 til 2024.
For at styrke det økologiske salg har Dagrofa valgt at satse på et af koncernens egne mærker, Grøn Balance.
- Vi har i de seneste år arbejdet med at forbedre og synliggøre Grøn Balance mærket, og det har kunderne også kvitteret for. I dag ligger Grøn Balances omsætningsindeks 2,2 procent højere end for et år siden, skriver private label-chef, Steffen Winther.
Lige nu skubber markedet kunderne yderligere hen mod egne mærker frem for mærkevarerne, forklarer den kommercielle direktør i Meny, Jesper Gottschalk Bjerring.
- Grøn Balance repræsenterer mange af de værdier, forbrugerne efterspørger, og som vi i Meny gerne vil imødekomme og fremme. Derfor gør vi nu en ekstra indsats for at synliggøre Grøn Balance, siger han.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Succesfulde iværksættere ramt af uvant modgang
Stor kæde blev 20 butikker rigere i maj
Boligkæde med kronisk røde tal på bundlinjen taber igen millioner
Mangeårig direktør stopper hos stor koncern
Herretøjsmærke i vækst har haft det bedste år nogensinde
Lidl Danmark får hjælp af international brandingekspert
Harald Nyborg har åbnet butik på central adresse i København
Maj bliver kaldt en skuffende måned for dansk nethandel
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Succesfulde iværksættere ramt af uvant modgang
Stor kæde blev 20 butikker rigere i maj
Boligkæde med kronisk røde tal på bundlinjen taber igen millioner
Mangeårig direktør stopper hos stor koncern
Herretøjsmærke i vækst har haft det bedste år nogensinde
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops