Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Coop om digital revolution: Jordskælv i hele koncernen

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 17 November 2015 kl. 11:06 - Kilde: Børsen

Et digitalt projekt om at gøre købsoplevelsen bedre for kunderne har vist sig at være en overraskende stor udfordring for Coop.

For et år siden kastede Coop sig ud i et projekt, så dagligvarekoncernens medlemmer selv kan scanne deres varer, efterhånden som de flytter dem direkte fra hylden og ned i indkøbsposen.

En udfordring, som har vist sig at være langt mere omfattende end først vurderet af Danmarks største dagligvarekoncern.

- Man tror, det handler om at lave en app. Men dette projekt har lavet et kæmpe jordskælv i hele Coop. Vi startede sidste år med en projektgruppe på tre mand. Den er i dag på over 40, og det er klart, at nogen spørger: Hvad fanden sker der? Hvorfor er der så mange mennesker involveret i det her? Men det skyldes jo, at det her rammer stort set alle områder i virksomheden, siger Simon Færch, senior digital projektleder hos Coop, til dagbladet Børsen.

Simon Færch er overrasket over de mange problemstillinger, som Coop har været igennem, inden dagligvarekoncernen forleden kunne give sine kunder mulighed for selv at scanne deres varer i tre testbutikker i henholdsvis Albertslund, Gilleleje og Matthæusgade i København.

LÆS OGSÅ: Digital bonkrig i detailhandlen

Alverdens muligheder

Det er en mulighed, som Coop tilbyder sine omkring 1,5 millioner medlemmer.

Hvis Coops kunder ønsker det, så kan butikkens wifi identificere vedkommende, så snart kunden kommer ind i butikken.

Og så er ambitionen ellers, at Coop med tiden skal udnytte alverdens muligheder for at hjælpe med at finde varerne på kundens digitale indkøbsseddel – eller måske minde om, at det vist er på tide at købe bestemte basisvarer, hvilket kan gøres ud fra data om den pågældende kundes normale indkøbsmønter, skriver Børsen.

LÆS OGSÅ: Dansk Supermarked i modangreb på Coop

- Vi har simpelthen en kilometerlang liste over de udfordringer, der har været. Hvad gør man med stykfrugt, der jo ikke har stregkoder? (Man pakker på en ny måde, red.) Hvad gør man med flaskeboner, som man i princippet kan scanne ind flere gange? Og hvad gør man, når alt skal integreres op mod Coops it-systemer, hvoraf mange er gamle og fra før, vi havde internet? Hvad gør vi, hvis lyset i butikkerne skinner, så det er svært at scanne en stregkode? Og hvordan får man et nyt wifi i butikken til at fungere med den måde, vi hidtil har registreret varer på, siger Simon Færch til Børsen.

Detailhandelskoncernen Coop står bag blandt andet Kvickly, Superbrugsen, Dagli´brugsen, Fakta og Irma.

LÆS OGSÅ: Coop afslører ny måde at købe ind på

Læs hele artiklen på Børsen


Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD