Bæredygtighedsbølgen rammer nu også kundekort
Fokus på miljøvenlige løsninger i detailhandlen øger nu også efterspørgslen på mere bæredygtige plastikkort til kundeklubkort og gavekort.
Kravet om bæredygtighed i detailbranchen stiger voldsomt i øjeblikket. Hvor det hidtil primært har været madspild, plastikposer og indpakning, der har været i søgelyset, er turen nu kommet til de millioner af plastikkort, der årligt benyttes til kundekort og gavekort i butikkerne.
Det mærker man hos virksomheden Logocard, der er specialiseret i produktionen af alle typer kort.
Ikke noget nyt
Selv om kravet om mere grønne produktionsmetoder og mindre brug af plastik har øget kortproducenternes indsats og udvikling på området, er muligheden for at vælge mere miljørigtige plastikkort ikke noget nyt.
- Grønne kortløsninger er som sådan ikke noget nyt på markedet, men stigningen i forbrugernes efterspørgsel, og dermed vores kunders, er bestemt øget som følge af fokus på plastaffald i havet og naturen, forklarer Mette Christian Jacobsen. Hun er stifter og direktør i virksomheden Logocard, der leverer kortløsninger til blandt andet detail- og hotelbranchen.
- Som en ansvarlig producent arbejder vi for at opnå grønnere produkter. Vi opfordrer altid vores kunder til at se på kortenes livscyklus - herunder produktionsprocesser, materialevalg såvel som slutprodukters levetid, mere end bare sætte fokus på et bestemt materiale, fortsætter hun.
Mange faktorer
Der findes flere nedbrydelige kortmuligheder på markedet, men ifølge Mette Christian Jacobsen er der mange faktorer, der skal indtænkes i den samlede produktion.
Hun fremhæver også, at Logocard kombinerer brugen af miljønedbrydelige materialer med vandløse trykprocesser, der reducerer emissionerne, som er skadelige stoffer der frigives i atmosfæren.
25 procent stigning
Den øgede miljøbevidsthed hos forbrugerne har betydet en markant stigning i kædernes efterspørgsel efter grønne plastikkort.
- I 2019 oplevede vi, at 25 procent af vores produktion skiftede fra standard PVC til vores ISO certificerede Eco-Degradable kortløsninger. Vi har sat et mål om at øge dette til mindst 50 procent inden udgangen af 2020, forklarer Mette Christian Jacobsen, der understreger, at Eco-Degradable kort fungerer lige så godt som de konventionelle kort.
Kundelisten hos Logocard tæller en række danske kæder, herunder Coop, der igennem mange år har haft fokus på miljørigtige kort, som der er indtil nu er indkøbt mere end fire millioner af.
LÆS OGSÅ: Forbrugere belønner bæredygtige brands
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Per Bank melder om pænt overskud i Salling Group
Succesfuld skomand vinder markedsandele
HK-formand reagerer på lovforslag: - Jeg er målløs
Kuldsejlet køkkenkæde tiltrækker flere mulige købere
To tidligere direktører arbejder på at redde Irma
Holch Povlsen må notere sig et stort milliontab i dansk modeportal
7-Eleven indgår aftale om levering hele døgnet
Topchef jubler over endnu et rekordår for DK Company
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Per Bank melder om pænt overskud i Salling Group
Succesfuld skomand vinder markedsandele
HK-formand reagerer på lovforslag: - Jeg er målløs
Kuldsejlet køkkenkæde tiltrækker flere mulige købere
To tidligere direktører arbejder på at redde Irma
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops