Forbrugere belønner bæredygtige brands
Prisen er ved at blive mindre vigtig. I stedet begynder flere forbrugere at lægge vægt på bæredygtighed, viser undersøgelse.
Kodeord som bæredygtighed, tillid og transparens kan være afgørende, når det gælder om at vinde forbrugernes gunst.
Det viser en international undersøgelse fra IBM, hvor 19.000 forbrugere i 28 lande - herunder Danmark - har deltaget.
I undersøgelsen svarer 57 procent, at de er villige til at ændre deres købsadfærd for at reducere negativ påvirkning på miljøet, mens en tredjedel stoppede med at købe produkter fra et eller flere af deres favoritbrands i løbet af 2019, fordi de mistede tilliden til virksomheden bag.
Næsten otte ud af ti siger, at bæredygtighed er vigtigt for dem.
- Vi ser i øjeblikket en udvikling, hvor forbrugernes fokuserer mindre på pris og mere på bæredygtighed hos de brands, som de vælger at købe fra, siger Anders Quitzau, innovationschef i IBM Danmark.
- Det gælder både selve produktet og virksomheden bag. Det smitter også af på deres købsadfærd, der ændrer sig markant i disse år, hvilket virksomhederne også begynder at kunne mærke på bundlinjen, fortsætter han.
Blandt de forbrugere, som angiver bæredygtighed som “meget” eller “ekstremt vigtigt,” vil syv ud af 10 i snit betale en merpris på 35 procent for varer, der i mindre grad belaster klima og miljø.
Efterlyser gennemsigtighed
Det øgede fokus på bæredygtighed stiller nye krav til virksomhedernes evne til at være åbne og transparente om de varer og ydelser, som de leverer.
Mere end syv ud af ti efterspørger certificeringer, såsom økologi, fairtrade, dyrevelfærd og andre mærkningsordninger. Samtidig angiver 73 procent, at det er vigtigt for dem at kunne spore de produkter, som de køber ved f.eks. at få adgang til information om oprindelse og produktionsforhold.
Sidste år begyndte IBM at teste en ny løsning, der gør det muligt at spore produktionen af spiselige insekter. Det skete blandt andet i samarbejde med Teknologisk Institut og Danish Food Cluster.
- I dag er evnen til at være transparent helt afgørende for at kunne overbevise potentielle kunder om, at man kan stole på en virksomheds brand og dens produkter, siger Anders Quitzau.
- Her spiller nye tillidsskabende teknologier som blockchain en afgørende rolle. Heldigvis er Danmark med helt fremme på denne front, hvilket potentielt kan styrke den fremtidige eksport af danske fødevarer og andre produkter til udlandet, fortsætter han.
LÆS OGSÅ: De voksne dropper klimabevidstheden i supermarkedet
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter