Salling Group vil arbejde for en fælles klimamærkning
Topchefen for Salling Group lufter for første gang ambitioner om at indføre en klimamærkning af dagligvarer. Alle skal med.
Idéen om en fælles klimamærkning af dagligvarer er blevet kaldt næsten umulig at føre ud i livet. Men nu er Salling Group klar til at give det et skud.
Koncernen vil arbejde aktivt for en løsning, men det kræver en fælles indsats fra detailhandel, eksperter, forbrugere, lovgivere og forskere, lyder det i en pressemeddelelse.
- Vi er klar til at arbejde aktivt for en ordentlig, reel og ambitiøs klimamærkning i Danmark baseret på forskning og fælles standarder for klima-aftryk, siger Per Bank. Han er administrerende direktør i Salling Group.
- Den ambition lancerer vi nu og inviterer alle til at deltage, hvilket er essentielt, hvis vi skal lykkes.
Kategorier skal rangordnes
Helt konkret peger Salling Group på en mærkningsordning, hvor forskellige varekategorier rangordnes efter deres klimapåvirkning.
Salling Group vil investere i arbejdet for at finde de bedste metoder og er klar til at bidrage med midler til forskning, så de rigtige løsninger findes, fremgår det af pressemeddelelsen.
- En mærkning skal gøre det enklere for forbrugere at handle klimavenligt og på et oplyst grundlag træffe valg, der er rigtige for dem, siger Per Bank og fortsætter:
- Mange danskere har et ønske om at handle klimavenligt, men finder det svært at gennemskue, hvordan vi træffer klimavenlige valg. En klimamærkning vil kunne hjælpe alle med at navigere og aktivt bidrage, når vi gør vores indkøb.
En svær opgave
Indtil nu er idéen om en fælles klimamærkning ellers blevet mødt med forbehold fra flere sider. Tidligere har Coop eksempelvis kaldt det for en nærmest umulig opgave, hvis man skal vurdere hver enkelt vare.
- Tag tomater. Hvis høsten er dårlig i Spanien, så bliver klimaaftrykket større, har Thomas Roland, CSR-chef hos Coop, sagt til BT sidste år.
- Hvis de er dyrket i et opvarmet drivhus på Fyn om vinteren, så er de måske ti gange dårligere end en spansk tomat. Er de lavet i et koldt drivhus om sommeren, hvor solens varme er nok, er de faktisk o.k., fortsatte han.
Økologisk Landsforening var heller ikke positive sidste år.
- Jeg synes ikke, at det er en særlig god ide. Det vil kræve et kæmpe arbejde med nogle meget komplekse beregninger og så mange faktorer, at det vil skabe mere vildledning end vejledning, har formand Per Kølster udtalt på foreningens hjemmeside.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter