Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Føtex halverer madspild på fem år

Foto: Dansk Supermarked



FAKTA

Madspild i Føtex - absolutte tal

2014: 15.122 tons (procent af samlet fødevaresalg: 6,28%)
2015: 12.774 (4,39%)
2016: 10.514 (3,66%)
2017: 8723 (3,09%)
2018: 8119 (2,81%)

Udvikling i madspild fra 2015-2018 - fordelt på varegrupper

Mejeri (minus ost): -54,8%
Fersk kød: -45,4%
Brød og kager: -37,4%
Pålæg: -37,3%
Frugt & Grønt: -22,8% 

Kilde: Føtex

Wednesday den 6 November 2019 kl. 06:00 af: Kristian Holgersen

Radikale omlægninger har været med til at begrænse madspildet i Føtex, som nu præsenterer sit seneste træk. 

Siden 2015 har Føtex reduceret det årlige madspild med 7 millioner kilo. Det svarer til lige knap en halvering, skriver supermarkedskæden i en pressemeddelelse.

Ifølge Føtex skyldes faldet blandt andet en “radikal omlægning af produktion og leverancer.” Men forskellige tiltag ude i butikkerne har også bidraget med deres del - det gælder eksempelvis prisnedslag på varer, som nærmer sig sidste salgsdato.

- Vi er stolte af, at vi næsten har halveret mængden af mad, vi smider ud hvert år, siger Thor Jørgensen. Han er direktør i Føtex.

- Det er ikke nogen nem opgave i en stor kæde som vores, og det har krævet, at både producenter, grossister, detailhandlen og forbrugerne er gået sammen. I dag arbejder vi videre med at finde løsninger, der mindsker vores udsmid, fortsætter han.

Præsenterer nyt tiltag

For redde endnu flere madvarer fra skraldecontainerens gab, så vil der blive ved med at dukke nye tiltag op. Det seneste hedder “Spar på Spildet” og skal gøre det nemmere for kunderne at finde de nedsatte datovarer.

- Vi har nok alle sammen prøvet at stå nede i vores lokale supermarked og lange ud efter den nyeste mælk i kølemontren. Det er meget naturligt, siger Thor Jørgensen.

- Men vi er nok nødt til at indse, at vi alle må ændre vores vaner lidt, hvis vi skal nå i mål. Det er pointen i ’Spar på Spildet’, hvor vi lancerer nye mærkater til varer, der nærmer sig datomærkningen, så de ikke bliver til at overse, fortsætter han.

LÆS OGSÅ: Socialdemokratiet: Madspild kan blive forbudt ved lov



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD