Coop satser på “verdens måske mest ambitiøse klimaplan”
Dagligvarekoncernen er klar til at kaste milliard-investeringer efter en ny klimaplan, der om få år skal gøre driften klimapositiv.
Om godt 10 år - i 2030 - skal driften i Coop være klimapositiv.
Det er målet for dagligvarekoncernens nye klimaplan, som også sigter efter at skære 75 procent af CO2-udledningen allerede i 2025.
- Coop har en 153 år lang tradition for at gå foran i Danmark på ansvarlighed, siger Peter Høgsted i en pressemeddelelse. Han er administrerende direktør i Coop.
- Nu, hvor verden står over for sin største udfordring nogensinde, ønsker vi at være en naturlig del af klima-løsningen, fortsætter han.
Selv kalder Coop klimaplanen for “verdens måske mest ambitiøse” af sin slags. Den lægger også op til at påvirke leverandører, transportører og forbrugere, så der reduceres mere end en million tons CO2 årligt i 2030. Det vil i så fald svare til mere end to procent af Danmarks klimaregnskab.
Hvad klimaplanen kommer til at koste, giver Coop ikke et samlet overslag på. Men i pressemeddelelse tales der om “milliard-investeringer.”
De bærende elementer i Coops klimaplan
1. Udfasning de stærkt klimaskadelige klimagasser i køleanlæg og mere end 1 mia. i investering i nye klimavenlige løsninger
2. Opsætning af ny vedvarende energikilde i Danmark til at dække stor del af koncernens samlede elforbrug
3. Nye grønnere lastbilsløsninger til varedistribution og overgang til firmabiler på alternative brændstoffer
4. Aktivt arbejde med leverandører for at fremme mere klimavenlige produkter og produktionsmetoder og fremtidige krav om klimaplaner fra alle leverandører
5. Via crowdfunding skaffe finansiering til mindre producenters omlægning til mere klimavenlig produktion samt konkret hjælp til mindre leverandører
6. Indføre klimascoring i vareudvælgelsen og afsættelse af en intern klimapulje på 100 mio. frem til 2030, til fremme af mere klimavenlige produkter, som nogle gange koster ekstra
7. Lancering af klimafunktion i Coops App som ligger på 1,5 million danskeres mobiltelefon, så forbrugerne kan følge deres eget klimaaftryk fra deres vareindkøb
8. Styrke madspildsindsatsen hos leverandører samt i egen drift - og inspirere endnu flere forbrugere til at reducere madspild i hjemmet
9. Øge genanvendelighed og reducere brugen af unødig plastik og emballage omkring produkter, emballering og bæreposer til forbrugerne
10. Stille viden til rådighed for de 40.000 medarbejdere og for kunder og medlemmer, og herigennem understøtte koncernens og samfundets klima-mål
11. Gøre op med unødig klimafrådseri og vil bl.a. arbejde for at tilbudsavisen bliver forbudt. Hvis der sker, vil Coop genetablere offentlig tilgængelig rekreativ skov til en værdi af 25 mio. kr.
12. Etablering af et internt klimateam med dedikeret klimachef til at sikre handling og fremdrift
Kilde: Coop
LÆS OGSÅ: Salling Group vil arbejde for en fælles klimamærkning
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter