Coop til minister: Forbyd trykte tilbudsaviser

I et åbent ministerbrev bringer Coop et forbud mod trykte tilbudsaviser på banen. Men det er klimapopulisme, lyder kritikken.
Hver uge bliver postkasser i hele landet fyldt op med trykte reklamer for supermarkeder, tøjbutikker og byggemarkeder.
Men sådan burde det ikke være, hvis det står til Coop. I et åbent brev til Dan Jørgensen (A), der er minister for klima-, energi- og forsyning, foreslår dagligvarekoncernen et forbud mod tilbudsaviserne, som der bliver produceret 84.000 tons af hvert år.
- I en klimatid hvor vi snakker om, hvad vi alle sammen kan gøre for at reducere klimapåvirkningen, synes vi, det er en umiddelbart god idé, der ligger lige til højrebenet, siger Peter Høgsted ifølge TV2. Han er administrerende direktør i Coop.
På tre år har Coop skåret antallet af tilbudsaviser ned med 40 procent, “men vi kan ikke gå længere uden at sende kunderne i armene på konkurrenterne,” skriver dagligvarekoncernen i et opslag på LinkedIn.
Bliver beskyldt for klimapopulisme
At tage hensyn til klima og miljø er ofte en vindersag - men forslaget om at forbyde tilbudsaviser falder ikke i lige god jord alle steder.
Organisationen Grakom, der repræsenterer alle landets trykkerier, kalder ligefrem idéen for "klimapopulisme." Ministeren burde heller ikke blandes ind i sagen.
- Coop forsøger med det her stunt at tage ministeren som gidsel i noget, der reelt er en kundekrig på dagligvaremarkedet. Det er absurd, siger Thomas Torp i en pressemeddelelse. Han er administrerende direktør i Grakom.
- Vi har i Danmark verdens grønneste grafiske branche, og stort set alle husstandsomdelte tilbudsaviser produceres på svanemærkede trykkerier. Samtidig er ingen bedre end os til genbrug af papir, og vi er helt i front på cirkulær økonomi, fortsætter han.
Et forbud er ikke nødvendigt
Konkurrenten Salling Group er mindre afvisende, selvom et decideret forbud mod tilbudsaviser bliver betragtet som unødvendigt.
- Det er bestemt en interessant idé, og derfor synes vi også, det vil være rigtig spændende, hvis Coop vil teste den, for at se om det er noget, der vinder gehør hos forbrugerne, siger pressechef Kasper Reggelsen til Finans.
Ifølge Coop kræver produktionen af tilbudsaviser 300.000 fældede træer om året, mens det samlede udslip af CO2 skulle være på 336.000 tons.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Kommentarer |
Afstemning
Seneste nyheder
Hver fjerde retailer ignorerer kundedata
Mange forbrugere bryder sig slet ikke om Black Friday
Tilbageslag for finsk gourmetkoncept i Danmark
Antallet af konkurser har aldrig været så højt
Modeplatform nåede over 7.000 ordrer i minuttet
Optikerkæde vil ruske op i branchen med Netflix-inspiration
Tidligere topchef bliver en del af Nemlig-holdet
Ofrer indtjeningen: Nemlig har stadig mange millioner op til nullet
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Black Friday nærmer sig. Hvordan tror du salget bliver hos dig sammenlignet med sidste år?
Skal der være forbud mod gratis plastikposer i butikkerne som Statsministeren foreslår?
Har første halvår af 2019 budt på fremgang eller tilbagegang sammenlignet med 2018?
Skal der lovgives om madspild i butikkerne som Socialdemokratiet foreslår?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
5 råd der skaber tillid og salg i e-handel
Den nye postaftale skaber bedre konkurrencevilkår for dansk detailhandel
Brugen af sociale medier i en detailvirksomhed med flere lokationer
Er din virksomheds hjemmeside tilgængelig?
BUTIKSDØD