Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Trættende at ministeren gør detailansatte til laveste fællesnævner"

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
Læs bloggen her

Coop til minister: Forbyd trykte tilbudsaviser

Foto: detailfolk.dk



Fredag den 29 november 2019 kl. 10:23 af: Kristian Holgersen - 0

I et åbent ministerbrev bringer Coop et forbud mod trykte tilbudsaviser på banen. Men det er klimapopulisme, lyder kritikken.

Hver uge bliver postkasser i hele landet fyldt op med trykte reklamer for supermarkeder, tøjbutikker og byggemarkeder.

Men sådan burde det ikke være, hvis det står til Coop. I et åbent brev til Dan Jørgensen (A), der er minister for klima-, energi- og forsyning, foreslår dagligvarekoncernen et forbud mod tilbudsaviserne, som der bliver produceret 84.000 tons af hvert år.

- I en klimatid hvor vi snakker om, hvad vi alle sammen kan gøre for at reducere klimapåvirkningen, synes vi, det er en umiddelbart god idé, der ligger lige til højrebenet, siger Peter Høgsted ifølge TV2. Han er administrerende direktør i Coop.

På tre år har Coop skåret antallet af tilbudsaviser ned med 40 procent, “men vi kan ikke gå længere uden at sende kunderne i armene på konkurrenterne,” skriver dagligvarekoncernen i et opslag på LinkedIn.

Bliver beskyldt for klimapopulisme

At tage hensyn til klima og miljø er ofte en vindersag - men forslaget om at forbyde tilbudsaviser falder ikke i lige god jord alle steder.

Organisationen Grakom, der repræsenterer alle landets trykkerier, kalder ligefrem idéen for "klimapopulisme." Ministeren burde heller ikke blandes ind i sagen.

- Coop forsøger med det her stunt at tage ministeren som gidsel i noget, der reelt er en kundekrig på dagligvaremarkedet. Det er absurd, siger Thomas Torp i en pressemeddelelse. Han er administrerende direktør i Grakom.

- Vi har i Danmark verdens grønneste grafiske branche, og stort set alle husstandsomdelte tilbudsaviser produceres på svanemærkede trykkerier. Samtidig er ingen bedre end os til genbrug af papir, og vi er helt i front på cirkulær økonomi, fortsætter han.

Et forbud er ikke nødvendigt

Konkurrenten Salling Group er mindre afvisende, selvom et decideret forbud mod tilbudsaviser bliver betragtet som unødvendigt.

- Det er bestemt en interessant idé, og derfor synes vi også, det vil være rigtig spændende, hvis Coop vil teste den, for at se om det er noget, der vinder gehør hos forbrugerne, siger pressechef Kasper Reggelsen til Finans.

Ifølge Coop kræver produktionen af tilbudsaviser 300.000 fældede træer om året, mens det samlede udslip af CO2 skulle være på 336.000 tons.

LÆS OGSÅ: Bilka skuffer kunder med fejl i tilbudsavisen



Flere detailnyheder Gå til forsiden

Kommentér denne artikel. (Du kan blive den første)



Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:



Kommentarer

Skriv kommentar med profil

> Log ind her, eller opret profil her


Skriv kommentar uden profil

> Vi benytter Google antispam løsning for din sikkerhed

Navn
E-mail (Vises ikke)
Husk den gode tone :-)






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD