Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Bilka trynet af feminister

Foto: detailfolk.dk



Afstemning

Er det i orden, at interesseorganisationer blander sig i, hvordan butikker markedsfører deres varer?

Ja, det er helt i orden.
 
Det kan være ok, for engang imellem laver butikker fejl.
 
Nej, de skal blande sig helt udenom.
 
Thursday den 21 March 2013 kl. 08:43 af: Simone Hansen

Varehuset Bilka er kommet i karambolage med en flok vrede kvinder og vælger nu at rykke en særlig vare rundt i butikken på baggrund af klagerne.

De har allerede haft diskussionen i Sverige, og nu er den så kommet til Danmark - Debatten om, hvad der er drenge- og pigelegetøj raser for øjeblikket flere steder og nu har den så ramt Bilka. 

Hjemmegående husmødre

Varehuset har nemlig valgt at placere en legestøvsuger under 'pigelegetøjet', der står skrevet med store bogstaver på standeren, og det har fået Dansk Kvindesamfund op af stolene. På varehusets facebookside har Dansk Kvindesamfund lagt billeder af støvsugeren fra Bilka op og skriver blandt andet: 

- Vi har lagt mærke til, at I gør rigtig meget for at hjælpe børn med at vælge det helt rigtige legetøj, så de kan udvikle sig til den bedste udgave af, hvad det vil sige at være pige og dreng. Og sikke et korps af små hjemmegående husmødre og teknologi-interesserede udearbejdende brødvindere, som I der er ved at få oprettet. Det kommer nok ikke bag på jer, at vi i Dansk Kvindesamfund ser med skepsis på dette setup, skriver de. 

'Vanskeligt emne'

I første omgang forsvarer Bilka valget med at kategorisere legestøvsugere som pigelegetøj med deres viden om efterspørgsel og tidligere erfaringer for, hvad børn ønsker sig. Men efter lidt tid vælger Bilka så alligevel at fjerne støvsugeren. 

-  Det er et vanskeligt emne, og det er vigtigt for os at understrege, at vi på ingen måde har ønsket at blande os i en kønsdebat(...) Men vi kan godt se, at netop denne opstilling kan virke uheldig. Vi har derfor i går aftes skrevet til alle Bilka varehuse og bedt dem om at fjerne opstillingen. Vi vil fremover gøre os mere umage for at undgå tilsvarende situationer. Mvh Bilka, skriver de på Facebook. 

Svenske tilstande

I Sverige har kønsdebatten længe raset, når det kommer til legetøj, og for nogle måneder siden gik et svensk Toys 'R' Us-katalog verden rundt, da man i en reklame for legetøjspistoler havde valgt at bytte en dreng ud med en pige, fordi man ikke ville fremstille skydelegetøj som værende drengelegetøj. 

LÆS OGSÅ: Svensk legetøjskatalog går verden rundt

Her blev kataloget mødt med en del undren blandt læsere verden over, der synes at Sverige var gået alt for langt i ligestillingens navn. 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD