Svensk legetøjskatalog går verden rundt
Efterårets Toys 'R' Us-katalog i Sverige debateres i øjeblikket heftigt verden over. Læs, hvorfor kataloget har bragt sindende i kog hos mange.
Drenge skal ikke nødvendigvis lege med vandpistoler og piger med dukker. Ud fra den devise har man i Sverige valgt at ændre på billeder i Toys 'R' Us-legetøjskataloget som danske Top Toy står bag. Det betyder, at man på billederne i kataloget kan se drenge lege med dukker og piger lege med vandpistoler, hvilket ellers ikke ses i den danske udgave af katalogerne, hvor børnene er i de 'traditionelle' kønsroller. Det skrev metroXpress i november.
Nu er historien om de svenske, kønsneutrale legetøjskataloger røget ud i verdenen, og det har skabt en del forargelse, skriver Svenska Dagbladet.
'Mandehadsk og indoktrinerende'
Ifølge avisen bliver det svenske katalog beskyldt for at være både hjernevaskende, indoktrinerende og mandehadske.
- Flere surrealistiske nyheder fra det okkuperede Sverige. Det mest vanvittige, socialistiske, årvågne og ganske enkelt paraniode samfund verden har set, har nået sit lavpunkt, skriver en læser på britiske Daily Mail ifølge Svenska Dagbladet.
Og på den amerikanske tv-station i Detroit, WDIV-TV, lyder en kommentar:
- Så politisk korrekt, at jeg bliver dårlig, skriver Svenske Dagbladet.
Kønsneutrale legetøjskataloger på vej til DK
Ifølge avisen er der dog også nogle positive tilkendegivelser fra folk, der mener, at det er skønt, at der ikke hives kønsstereotyper ned over hovederne på børnene i legetøjskataloger. Og da metroXpress skrev historien i november, opfordrede en dansk kønsforsker Top Toy til at efterlignende svenskerne i deres danske legetøjskataloger fremover.
Og det er langt fra udelukket, at vi vil se legetøjskataloger med piger, der leger med biler og drenge, der leger i legetøjskøkkener i Danmark fremover.
- For selvfølgelig kan drenge også stå i køkkenet og lave mad. Og selvfølgelig leger piger med vandpistoler og kører i elbiler. Den virkelighed vil vi gerne skildre – i endnu højere grad næste år, sagde Thomas Meng, Director Retail Marketing, i Top Toy til MetroXpress i november.
Ilva kom også på glatis
Ifølge MetroXpress har Top Toy før haft sammenstød med den svenske reklameombudsmand, der har beskyldt legetøjsgiganten for at fremme kønsstereotyper i deres kataloger. Også det danskejede bolighus Ilva røg ligeledes i karambolage med dele af den svenske befolkning, da de skrev en reklametekst om 'små prinsesser'.
LÆS OGSÅ: Ilva møder reklamekritik i Sverige
Sverige er kendt for at gå langt i bestræbelserne på at sikre ligestilling mellem kønnene. Det sker blandt andet ved i børnehaver og på skoler at ansætte kønspædagoger, som hjælper personalet med at opdage sprog og opførsel, der risikerer at skabe stereotype kønsroller.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter