Aldi mærker forbrugernes fokus på pris
Forbrugernes adfærd ændrer sig på grund af prisernes himmelflugt, og det kan de mærke hos discountkæden Aldi.
Rigtig mange danskere ændrer indkøbsvaner på grund af de højere priser. Det viser en undersøgelse, som Aldi Danmark foretager flere gange om året i samarbejde med YouGov.
Næsten otte ud af ti svarer, at de er mere opmærksomme på priser, mens 62 procent svarer, at de har ændret indkøbsvaner. Da samme undersøgelse blev foretaget i februar, gjaldt det henholdsvis 67 procent og 44 procent.
- Allerede for et halvt år siden var vi danskere bekymrede for den økonomiske situation og de stigende forbrugerpriser. Forskellen fra dengang til nu er, at nu følger adfærdsændringen helt tydeligt med, siger Kristian Jørgensen, data- og forbrugerekspert i Aldi Danmark.
Ændringerne kan tydelig mærkes ude i Aldi-butikkerne.
- Vi kan se det i butikkerne, hvor vores kunder går målrettet efter tilbudsvarer – og fx de ”lykkeposer”, som vi tilbyder i samarbejde med Too Good To Go siger Kristian Jørgensen og fortsætter:
- Vi møder nye kunder i butikkerne, der har fået øjnene op for Aldi – med stor sandsynlighed fordi de i højere grad orienterer sig efter pris. Vi kan også se, at flere danskere kigger aktivt på prisen, når de handler. Flere danskere træffer prissmarte indkøbsvalg, en udvikling som bekræftes af, at flere og flere vælger discountbutikkerne fremfor supermarkedet, siger han.
ALDImeter
Udvikling i danskernes livskvalitet, forbrugs- og indkøbsvaner det seneste halve år:
- 79 procent af danskerne svarer, at de er delvist eller helt enige i, at de er mere opmærksomme på priser, når de køber ind. I februar var det 67 procent.
- 68 procent kigger mere på pris, når de handler, mod 54 procent i februar 2022.
- 62 procent af danskerne svarer, at de i nogen, høj eller højere grad har ændret indkøbsvaner. I februar var det 44 procent.
- 61 procent af danskerne svarer, at deres levevis og/eller fremtidsplaner i nogen, høj eller meget høj grad er blevet påvirket af de stigende forbrugerpriser. For seks måneder siden var det 48 procent.
- 57 procent af danskerne svarer, at de kigger oftere i tilbudsaviser og tilbuds apps. I februar var det 47 procent.
- 49 procent af danskerne oplever, at det stresser dem, at de har færre penge til uforudsete udgifter. I februar var det 40 procent.
- 37 procent af danskerne siger, at de stigende forbrugerpriser går ud over deres livskvalitet. I februar var det 32 procent.
- 30 procent af danskerne svarer, at de har skåret ned på fornøjelser (restaurantbesøg, biografture mm.) mod 27 procent i februar.
- 20 procent af danskerne svarer, at de har skåret ned på feriebudgettet mod 16 procent i februar.
Kilde: Aldi Danmark
LÆS OGSÅ: Faldende omsætning slår ned midt i Aldis turnaround
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Superbrugsen henter ny salgsdirektør med mange års erfaring fra Aldi
Aldi: Danskerne retter blikket mod lave priser
Ny pressechef skal ændre danskernes forældede syn på Aldi
Ny vice-topchef i Aldi: - Har man sagt ja til den her udfordring, så vil man det gerne
Afstemning
Seneste nyheder
Taber millioner trods uventet fremgang i butikkerne
Dagligvarekæde tager nu hul på tocifret millioninvestering
Afviser tilbudskrig som svar på skærpet konkurrence
Stor køkkenkæde lukker op mod 20 butikker
Gylden periode ruster tøjbutikker til mere usikre tider
Dagrofa satser videre på ny franchisemodel
Eksklusive varer gav kæmpe omsætning i weekenden
Nye toner fra nethandlen: 2023 bliver et comeback-år
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Taber millioner trods uventet fremgang i butikkerne
Dagligvarekæde tager nu hul på tocifret millioninvestering
Afviser tilbudskrig som svar på skærpet konkurrence
Stor køkkenkæde lukker op mod 20 butikker
Gylden periode ruster tøjbutikker til mere usikre tider
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops