Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Aldi: Danskerne retter blikket mod lave priser

Foto: PR-foto



Friday den 1 April 2022 kl. 06:00 af: Redaktionen

Ifølge en undersøgelse fra discountkæden Aldi er danskerne begyndt at fokusere mere på prisen, når de handler.

De bemærkelsesværdige prisstigninger, som lige nu rammer dagligvarehandlen, har fået forbrugerne til at ændre adfærd.

I samarbejde med analyseinstituttet YouGov har discountkæden Aldi foretaget en undersøgelse, der viser, at halvdelen af forbrugerne er mere optagede af priser nu, end de var for seks måneder siden.

- Prisen på hverdagsvarer er rykket i fokus. Den ekstraudgift, mange familier oplever, skal finansieres, siger Louise Wendelbo, kommunikationschef i Aldi.

Undersøgelsen viser også, at 57 procent går målrettet efter spotvarer, tilbud og nedsatte varer. En tredjedel ser desuden efter varer, der kan bruges i flere forskellige retter, mens hver femte forbruger går efter mad, der mætter og kan holde sig længere.

- ALDImeter-analysen viser en klart øget bevidsthed om prisen på hverdagsvarer, siger Louise Wnedelbo og fortsætter:

- Rigtig mange forbrugere fortæller, at de udarbejder budgetter og oftere drøfter indkøb og priser i familien. Flere laver også indkøbslister, så de er sikre på, at de kun køber de varer, de har brug for. Men ét er intention, noget andet er virkelighed, og vi ser pt ikke nogen målbare ændringer i forhold til impulskøb.


Uddrag fra ALDImeter-analysen

  • 57 procent går målrettet efter tilbudsvarer, spotvarer eller varer, hvor vi får mere for pengene
  • 54 procent ser nu mere på prisen, når de handler
  • 48 procent har enten snakket om, hvordan man sparer i husstanden eller har gennemgået og justeret husstandens budget
  • 47 procent kigger oftere efter tilbud
  • 33 procent køber flere varer, der kan bruges i forskellige madretter
  • 32 procent handler mere i discountbutikker
  • 30 procent laver oftere indkøbsseddel
  • 20 procent af forbrugerne køber madvarer, der mætter mere eller holder længere
  • 17 procent køber færre økologiske varer, og 41% køber mindre slik, sodavand og lignende

Kilde:Aldi Danmark og YouGov


LÆS OGSÅ: Ny pressechef skal ændre danskernes forældede syn på Aldi



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD