Afgørelse: I orden at bortvise sælger fra møbelbutik efter optrin
Grænseoverskridende opførsel var grund nok til at bortvise en butiksmedarbejder, lyder en afgørelse.
Det endte med at koste en bortvisning, da en sælger smed en kunde ud af en møbelbutik i efteråret 2022.
Sælgeren gjorde brug af sin fysik til at skubbe kunden mod udgangen, fremgår det af Dansk Erhverv og en kendelse fra Afskedigelsesnævnet, hvor bortvisningen stemples som berettiget.
Hele optrinnet begyndte med prisen på en sofa. Kunden havde tidligere fået et tilbud fra en anden sælger, men den bortviste sælger sagde, at han altid var billigst og spurgte derfor til prisen. Den ville kunden ikke ud med.
Da sælgeren ville vide, hvem i butikken der havde givet det første tilbud, svarede kunden, at det “ikke var mælkemanden.”
Derefter eskalerede situationen, og sælgeren valgte at smide kunden ud.
Ifølge kendelsen afviser sælgeren at have været faretruende. Kunden blev vist ud af butikken med en kort berøring på ryggen, fordi denne havde optrådt på en ubehagelig facon.
Men Afskedigelsesnævnet så sagen anderledes.
- Jeg finder, at A (sælgeren, red) ved med anvendelse af fysisk magt og mod C’s (kunden, red) vilje at føre hende mod butikkens udgang har optrådt på en sådan grov og alvorligt krænkende måde over for en kunde hos [arbejdsgiveren, red], at [arbejdsgiveren, red] var berettiget til at bortvise ham, lyder en del af afgørelsen.
HK Danmark mente, at bortvisningen ikke var på sin plads og kørte sagen på sælgerens vegne, mens Dansk Erhverv Arbejdsgiver kørte sagen for arbejdsgiveren. Se hele afgørelsen HER.
LÆS OGSÅ: Kendt virksomhed idømt millionbøde for brud på konkurrenceloven
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Ny udvikling i nethandlen: - Det gør ondt i hjertet
Salling Group lover kunderne priskrig
Pessimismen breder sig igen blandt forbrugerne
Faldende efterspørgsel bliver enden for særlig netbutik
Direktør stopper hos kendt tøjmærke
Lars Larsen Group sætter Ilva-direktør fra bestillingen
Måling: Danskerne holder på pengene
Louis Nielsen: Aftaler i shoppingcentre bremser ekspansion
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops