Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
Læs bloggen her

10 trends alle detail-nørder bør holde øje med

Foto: Arla



Torsdag den 20 august 2015 kl. 11:25 af: Lise Møller Schilder

PlanetRetail lever af at forudsige udviklingen på det globale detailmarked. Her kommer deres bud på de 10 største trends i fremtiden.

Det kan være svært at vide, hvad man som butik bliver nødt til at satse på, for at kunderne bliver ved med at vende tilbage.

Detailhandlen er i disse år inde i en rivende udvikling. Spørger man PlanetRetail, der forudser trends på detailmarkedet, er det i hvert fald en god idé at begynde at udvikle sin strategi inden for et par af de 10 områder, som de tror på.

- Detailhandlen har gennemgået store forskydninger i løbet af de seneste fem år, og vi mener, at der er flere grundlæggende ændringer lige rundt om hjørnet, siger Natalie Berg, der er direktør i Retail Insights og forfatter til rapporten fra PlanetRetail om fremtidens detailhandel.

- I 2020 forudser vi, at kunderne kommer til at betale for at få leveret deres varer til hjemmet, mens de traditionelle point-baserede kundekort snart vil være en saga blot. Og så vil virksomheder, der kun sælger et slags produkt, stort set ophøre med at eksistere, ligesom at tjek-ud-fri kasser vil blive en realitet, siger Natalie Berg i en pressemeddelelse.

Pres på gratis levering vil ændres

Natalie Berg vurderer, at den konkurrence, man har set blandt online-butikker, og som har skabt en kultur omkring gratis levering, vil blive udfaset. Det skyldes, at den slags koncepter ikke er holdbare på lang sigt, forklarer hun.

I stedet tror hun på 'klik og hent'-løsninger. Sådan at kunden laver sit køb over computeren, og dernæst henter varen i butikken. Udbredelsen af sådan et koncept vil også betyde, at kunderne ikke skal tjekke deres varer ud ved en kasse, inden de forlader butikken, da de allerede har gjort det online.

Behageligt samarbejde

Andre trends vil være, at virksomheder, der tilbyder forskellige varer, kommer til at samarbejde meget mere for at give kunden en mere speciel oplevelse uden at tage markedsandele fra hinanden.

- Fremadrettet skal detailhandlerne følge deres egen gyldne regel og sætte kunden først. For mange vil det kræve et samarbejde med nogle utraditionelle partnere for at forbedre hastigheden og kvaliteten af servicen, samtidig med at kunden får flere valg. Nøglen vil være at samarbejde med ikke-konkurrerende kæder, hvor der er et overlap i kundedemografi, således at forhandleren kan udnytte den øgede kundetilfredshed, uden risiko for at salget bliver kannibaliseret af samarbejdet, forklarer Natalie Berg.

Andre områder, som bliver afgørende for udviklingen af butikker, er den øgede teknologisering af butikkerne. Det kan eksempelvis være hypermarkeder, der investerer i navigeringsudstyr til kunderne. Og det kan være nye og anderledes betalingsformer, der samtidig giver mulighed for registrering af særlige data.

Netop den øgede udvikling inden for teknologi vil også give mulighed for at personalisere købeoplevelsen. Hvilket også vil vokse i omfang ifølge PlanetRetail.

10 trends ifølge PlanetRetail

1. Færre, men mere slagkraftige butikker

2. Samarbejde med andre brancher for at skille sig ud

3. Der vil komme et kapløb om at skabe den mest nemme og behagelige butiksoplevelse

4. Personificering af kundeoplevelsen vil nå nye højder

5. Loyalitetskort som baserer sig på point-systemer vil udgå

6. Marketing via sociale relationer på sociale medier forøges

7. Levering fra netbutikker kommer til at koste mere 

8. Det bliver nødvendigt at tilbyde klik-og-hent-løsninger 

9. Køb vil gå fra at foregå via et klik til ingen klik 

10. Virksomheder, som kun har et produkt, vil ikke overleve

LÆS OGSÅ: Guide viser sikker vej til omnichannel-marketing



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:








Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD