Mig og min butik
-
» Salg og mersalg i butikken
- » Gør butikken salgsklar hver dag
- » EFU - Fordele og udbytte for kunden
- » Mere effektivt salg med BALA-modellen
- » Sådan håndterer du indvendinger
- » Lær at forstå kundernes købssignaler
- » 10 gode råd til daglig salgstræning i butikken
-
» Nå dine mål med disse tips
- » Gode spørgsmål sikrer salg og gode kundeoplevelser
- » Trivsel
- » Webshop
- » Uddannelse
- » Regler og lovgivning
- » Indretning og kundeoplevelse
- » Ledelse i detail
SMARTe målsætninger kan gøre dine drømme til virkelighed
(C) Sidens indhold er leveret af Boisen & Partners A/S og må kun gengives med tydelig kilde og/eller link til sidenBoisen & Partners
Konsulenthuset Boisen og Partners A/S har udviklet koncepterne Performanze By Boisen & Partners, og er specialiseret i salg, ledelse og medarbejderudvikling med fokus på detail- og salgsbranchen. Kundelisten tæller Telia, Sahva, Seven Eleven, Only og mange andre.
Læs mere om Performanze By Boisen & Partners her.
Målsætninger er vigtige, fordi de hjælper os til at nå det, vi gerne vil. Har vi konkrete målsætninger, som vi kan styre efter, kan vores drømme lige pludselig blive til virkelighed.
SMARTe er en effektiv model til at opstille målsætninger. Den kan hjælpe dig til at kigge kritisk på de målsætninger, du har: Er de gode nok? Ansporer de dig nok? Motiverer de dig nok? Er de konkrete nok?
Uanset om du skal sætte mål for sig selv eller som leder, kan du med stor fordel benytte denne model, der tager udgangspunkt i, at mål skal være:
• Synlige
• Målbare
• Accepterede og acceptable
• Realistiske
• Tidsbestemte
• evaluérbare
Synlige mål – Gør målet synligt overfor dig selv og andre
S’et i SMARTe-modellen kan også stå for specifik (altså konkret). Her bruger vi s’et for ”synlig”. Mål skal være synlige og deles med andre. På den måde involveres andre i målet, og du ”forpligter” dig over for andre i dit mål.
Der er ganske enkelt ikke noget bedre, end når folk spørger: ”Hvordan går det egentlig med dét mål, vi talte om?”. For de minder én om, at der skal gøres aktive indsatser hver dag for at nå sine mål. Der er jo ingen grund til at have en målsætning, hvis man ikke også lægger energi i at nå den.
Så målet skal være synligt. Skriv det op, del det og sørg for, at det er tilgængeligt for dig, så du konstant bliver mindet om, at det her er et mål, du rigtig gerne vil nå.
Målbare mål – Gør målet målbart, så du ved, hvor tæt på målet du er
Dine mål skal være målbare, så du kan kigge på din indsats og vide: ”Er jeg i mål nu - eller er jeg ikke i mål? Og hvor langt er jeg kommet i forhold til mit mål?”.
Derfor er det også en god idé at opstille delmål - altså nogle mindre mål, du skal nå undervejs, inden du når til det helt store mål. Så gør dine mål målbare. Så kan du bruge dem til at styre efter og holde dig motiveret, når du kigger på dem.
Accepterede og acceptable mål – Kan du og dine omgivelser leve med målet?
Et mål skal også være accepteret - det skal være acceptabelt. Sætter du dig fx nogle mål om at starte et firma, dyrke noget sport eller starte på en tidskrævende uddannelse, så skal målene ikke bare være accepteret af dig selv – de skal også være acceptable for dine omgivelser. ”Kan de mennesker, som er vigtige for mig, acceptere dette mål?”
Hvis der er tale om mål, som andre udstikker for dig, fx på dit arbejde, så er det vigtigt, at du selv forholder dig til, om du kan acceptere dem: ”Det mål, der er blevet udstukket for mig - kan og vil jeg leve op til det?”
For hvis du ikke køber ind på målet og accepterer det, så vil du aldrig nogensinde nå det! Det skal altså være DIT mål – du skal tage det ind i hjertet – og acceptere det.
Et mål skal altså både være acceptabelt for omgivelserne og accepteret af dig.
Realistiske mål – Målet skal være realistisk, så du ikke skuffer dig selv
Når man engagerer sig i et mål, bliver man positivt ladet og samtidig måske også optimistisk i målsætningen. Men når man bliver optimistisk, bliver man nogle gange også urealistisk. Og hvis et mål er urealistisk, kan det betyde, at man mister motivationen og bliver skuffet, når man finder ud af, at målet var urealistisk.
Så du må gerne være ambitiøs med dine mål, men vær samtidig realistisk.
Tidsbestemte mål – Sæt en deadline, ellers når du aldrig i mål
Mål skal også være tidsbestemte. Det er afgørende, at du sætter en deadline og siger: ”Det er dér, at jeg skal have nået mit mål”.
Når et mål er tidsbestemt, ved vi også, hvor meget energi, vi skal investere for at opfylde det. Det hjælper os med at være motiverede.
Hvis et mål ikke er tidsbestemt – og tingene ikke målbare – så kan det være rigtig svært at disponere energien, og dermed er det nemt at miste motivationen. Så sørg for, at dine mål er tidsbestemte.
Evaluérbare mål – Hvad gik godt eller mindre godt i at nå dit mål?
Uanset om du når målet eller ej, er det en god idé at evaluere dine mål. Kig på følgende 2 ting:
1) Var, eller er, målet rigtigt/forkert?”
2) Var, eller er, indsatserne rigtige/forkerte?”
Hvis dine mål er forkerte, så skru på dem! Hvis du godt ved med dig selv, at du ikke har ydet nok, så skru på indsatserne. Men bestem dig for: Vil du stadigvæk have dette mål? Vil du løbe efter det? Er det noget, der giver dig noget? Eller er dette mål ikke længere interessant? Så kan du bare skrotte det!
Hold fokus
Det er dine mål. Det er dit liv og dig, der bestemmer, hvad du vil bruge din tid på. Så nå dine mål ved at benytte SMARTe-modellen:
• Synlige
• Målbare
• Accepterede og acceptable
• Realistiske
• Tidsbestemte
• evaluérbare
Sæt dig ned og reflektér over, hvad du helt præcist vil opnå i dit liv – og stil så de mål op, der bringer dig derhen.
Sidens indhold er leveret af ekstern partner, og detailfolk.dk påtager sig intet juridisk ansvar for indhold eller ordlyd.Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter