Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Usædvanligt træk skal give københavnske butikker et rygstød

Foto: detailfolk.dk



Monday den 1 March 2021 kl. 06:00 af: Kristian Holgersen

For at få turister tilbage i gaderne udnævner København sig selv som europæisk julehovedstad i 2021. Venstre-borgmester fik idéen.

København kommer til at være europæisk julehovedstad i år.

Tidligere har hovedstaden også været europæisk kulturby - men til forskel fra dengang i 1996, så er der denne gang tale om en slags hjemmeopfindelse.

Idéen opstod i hovedet på beskæftigelses- og integrationsborgmester i Københavns Kommune, Cecilia Lonning-Skovgaard (V), for et par måneder siden, og nu er Erhvervsministeriet og Wonderful Copenhagen så hoppet med på vognen.

En pulje på 400.000 kroner bliver sat af til projektet som et led i planen Comeback Copenhagen, der skal lokke turisterne tilbage i byen efter coronakrisen, hvor butikker, hoteller og restauranter har haft det svært.

Ifølge en pressemeddelsele fra Københavns Kommune er der blandt andet lagt op til “lysinstallationer i byens parker og magiske LED-scenografier vist på byens bygninger.”

- Vi har brug for et lys her i coronamørket. Jeg tror, vi er mange, som vil elske at se vores by danne rammen om en fortryllende julefest, som viser, hvad Danmark kan med unikt design, gastronomi og lysinstallationer, siger Cecilia Lonning-Skovgaard.

- Og når vi ved at forvandle København til et julemekka samtidig kan lokke turister til byen, og få gang i hoteller og restauranter, så har jeg svært ved at skjule min begejstring”, siger Cecilia Lonning-Skovgaard, fortsætter hun.

Handelsliv bløder uden turister

At handelslivet i København har været hårdt ramt af pandemien kan aflæses af den seneste opgørelse over tomme erhvervslokaler fra portalen Ejendomstorvet.dk.

I slutningen af 2020 var andelen af udbudte butikslokaler i hovedstaden steget til det højeste niveau i opgørelsens levetid.

- Der er ingen tvivl om, at manglende turister er årsagen til, at København har fået flere ledige butikslokaler. Faldet i omsætning har fx fået nogle kæder til at gå ned fra måske fire butikker eller afdelinger i København til to-tre stykker. Når chokket har lagt sig, kommer der nok til at ske en tilpasning, hvor de københavnske udlejere må være mere fleksible for at få lejere ind, sådan som vi har set i flere jyske byer, siger Frank Heskjær. Han er detailchef i EDC Erhverv Poul Erik Bech.

I Dansk Erhverv bakker man op om initiativet.

- Projektet er konkret, og der er stærke eksisterende platforme at bygge på såsom jul i Zoo, i Tivoli og alle julemarkederne. Samtidig synes vi det kunne være spændende, hvis der kunne findes synergi fra bl.a. det arbejde, der er lagt i EM i fodbold og Tour de Frances Grand Départ Copenhagen, siger Lars Ramme, chef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv.

LÆS OGSÅ: Kendt forretningsmand lukker flagskibsbutik i København



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD