Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Supermarkedskæde vil have flere lokale varer

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 5 February 2013 kl. 07:57 af: Simone Hansen

En dansk dagligvarekæde efterlyser nu 500 lokale leverandører til deres 230 butikker i et forsøg på at skille sig ud fra konkurrenterne.

Når du handler i din nærmeste SuperBrugsen, skal du fremover kunne finde f.eks. øl fra dit lokale bryghus og gulerødder fra en lokal leverandør. Det er ambitionen hos Super Brugsens ledelse, der nu efterlyser 500 lokale leverandører til deres 230 butikker. 

-SuperBrugsen har altid været en stærk lokal forankret butik, og vi vil gerne støtte op om lokalområdet og have et endnu mere spændende sortiment, forklarer kædedirektør for SuperBrugsen Michael Løve til detailfolk.dk

Initiativet sker samtidig som modtræk overfor de store internationale kæder med flere standardiserede varer - kæder, der ifølge nyeste undersøgelser vækster ganske godt i Danmark. 

Uddeleren bestemmer

Men hvornår er en vare lokal? Det spørgsmål er ikke helt så ligetil, men i sidste ende bliver det op til den enkelte uddeler.

- Vi er kommet frem til det krav, at kunderne skal opfatte det som naturligt at vi kalder en vare lokal, og det vil naturligvis varierer fra produkt til produkt. Et bryghus kan for eksempel godt lægge længere væk og være noget kunderne stadig opfatter som lokalt, modsat for eksempel en leverandør af gulerødder og kartofler. Men det er den enkelte uddeler der har ansvaret for vurderingen, for det er dem der kender lokal området, siger Michael Løve. 

To lokalvarer per butik 

De 500 leverandører svarer til cirka to lokale leverandører per SuperBrugs-butik og hos dagligvarekæden satser man på endnu flere med tiden. Alligevel er Michael Løve spændt på at se resultatet. 

- Vi har rimelig gode erfaringer og har etableret en let procedure med enkelte regler, der sikrer fødevarersikkerhed, så vi håber da på et fast udbud i alle vores butikker, men nu må vi se.

Initiativet er en del af SuperBrugsens Koncept 15, hvor man foruden lokale varer har en mere overskuelig og enkel butik med fokus på grønt, kød, økologi, delikatesser med mere. 

 En ny undersøgelse fra Landbrug og Fødevarer viser desuden, at halvdelen af de danske forbrugere gerne ville købe flere lokale varer, hvis de fik muligheden. 

LÆS OGSÅ: Kunderne vil købe lokale varer i supermarkedet 

LÆS OGSÅ: Coop giver bud på fremtidens supermarked



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD