Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Stærke tal fra landets tøjbutikker: Så meget har de tjent for hver ansat

Foto: detailfolk.dk



Monday den 8 August 2022 kl. 11:04 af: Kristian Holgersen

Tøjbutikkerne klarede sig godt igennem et år med nedlukning, viser en frisk brancheanalyse. Men nu venter endnu flere udfordringer.

Et nemt og normalt år var 2021 ikke ligefrem. Alligevel har landets tøjbutikker gjort det særdeles godt, viser den årlige brancheanalyse fra konsulenthuset Deloitte.

Langt flere detailvirksomheder i tøjbranchen kørte med underskud i årsregnskabet - i alt 76 procent mod 66 procent året før. Så højt har niveauet ikke været i en håndfuld år.

De gode takter afspejler sig også i det gennemsnitlige driftsresultat pr. ansat i tøjbutikkerne, som er steget med 245 procent.

Bedst ser det ud hos de små tøjbutikker med maksimalt ni ansatte, hvor hver enkelt ansat i snit stod for et driftsresultat på 110.207 kroner - I 2020 var beløbet helt nede på under 50.000 kroner. 


Primært resultat pr. ansat i tøjbutikker 

00-09 ansatte:
2020: 48,723 | 2021: 110.207

10-24 ansatte:
2020: 105.791 | 2021: 74,545

25-49 ansatte:
2020: 11.791 | 2021:55,249

50+ ansatte:
2020: 20.774 | 2021: 87,292

Gennemsnit:
2020: 26.510 | 2021: 91.554

(Kilde: Deloitte)


En svær periode venter

Desværre venter en del forhindringer forude, lyder vurderingen fra Morten Steinmetz, der er brancheleder for mode- og tekstilindustrien i Deloitte.

Alle de større samfundsændringer, som vi lige nu oplever, rammer detail- og modebranchen. Forbrugere og virksomheder vil spænde bæltet ind, mens kravene til de bæredygtige strategier for alvor også bliver skærpet.

Landets tøjbutikker får dermed brug for erfaringerne fra coronakrisen.

- Mange vil have gavn af at fortsætte med den omstillingsparate indstilling, vi så under pandemien siger Morten Steinmetz.

- Vi går en tid i møde, hvor flere spår hård økonomisk opbremsning, og hvor modevirksomheder nedjusterer forventningerne kraftigt. Derfor tror jeg, det er vigtigt, at danske modehuse bruger erfaringerne fra de forgangne år og lader stærke samarbejder og digitale løsninger præge den fremadrettede strategi, siger han.

LÆS OGSÅ: Stor svensk tøjkæde annoncerer sin første butik i Danmark



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD