Strategi for butikker spændte ben for Sportmaster
En stor del af Sportmasters omsætning kommer fra butikker i storcentre, og det har gjort kæden sårbar.
Sportmaster lykkedes ikke med at tjene penge i 2021, selvom det på forhånd var ledelsens målsætning.
I stedet måtte sportskæden tage til takke med et samlet underskud på næsten 68 millioner og en vigende omsætning på 862 millioner kroner.
Den adm. direktør i Sportmaster - Andreas Holm - peger på utilsigtede effekter af kædens strategi for placeringer af butikker som en af de afgørende forklaringer.
- Vi skal være der, hvor forbrugerne er, og gøre det let og attraktivt at handle hos os, siger Andreas Holm i en pressemeddelelse.
- Det betyder, at mere end 65 procent af den budgetterede butiksomsætning sker i storcentre. De næsten fire måneders nedlukning af centrene reducerede omsætningen i med ca. 200 millioner kroner i 2021, siger han
Tilbagegangne kunne have været en del større, hvis ikke Sportmaster var gået hårdt efter at styrke omnichannel og nethandel - blandt andet gennem en lanceringen af et klik og hent-koncept.
Det digitale fokus fortsætter, forklarer Andreas Holm, som lige nu sidder og arbejder på de kommende års strategi i samarbejde med de nye ejere i Frasers Group.
- Vores styrker som kundeklubben med 1,5 mio. medlemmer og samarbejdet med + 350 danske sportsklubber er centrale omdrejningspunkter sammen med et skarpt fokus på den digitalisering og konsolidering, der ses blandt parterne i økosystemet omkring sportsretail i Europa, siger han og fortsætter:
- Seneste nye tiltag er en ’drop shipment/ marketplace-løsning’, der sikrer Sportmasters kunder et endnu bedre og bredere udvalg fra de foretrukne globale brands.
LÆS OGSÅ: Sportmaster er solgt videre til en ejer med ekspansiv agenda
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Overblik: Sådan ser fremtiden ud for hver enkelt Irma-butik
Topchef i Nemlig: - Vi står selvfølgelig kun endnu stærkere
Flere direktører er stoppet i Coop
Coop slår kæder sammen: SuperBrugsen, Irma og Kvickly forsvinder
Tomgangen blandt disse butikslokaler stiger kraftigt
Matas styrker international satsning: - For os er det en mærkedag
Coop finder salgsdirektør til de sidste Fakta-butikker
Tager næste skridt med nyt hybridkoncept
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Overblik: Sådan ser fremtiden ud for hver enkelt Irma-butik
Topchef i Nemlig: - Vi står selvfølgelig kun endnu stærkere
Flere direktører er stoppet i Coop
Coop slår kæder sammen: SuperBrugsen, Irma og Kvickly forsvinder
Tomgangen blandt disse butikslokaler stiger kraftigt
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops