Strategi for butikker spændte ben for Sportmaster
En stor del af Sportmasters omsætning kommer fra butikker i storcentre, og det har gjort kæden sårbar.
Sportmaster lykkedes ikke med at tjene penge i 2021, selvom det på forhånd var ledelsens målsætning.
I stedet måtte sportskæden tage til takke med et samlet underskud på næsten 68 millioner og en vigende omsætning på 862 millioner kroner.
Den adm. direktør i Sportmaster - Andreas Holm - peger på utilsigtede effekter af kædens strategi for placeringer af butikker som en af de afgørende forklaringer.
- Vi skal være der, hvor forbrugerne er, og gøre det let og attraktivt at handle hos os, siger Andreas Holm i en pressemeddelelse.
- Det betyder, at mere end 65 procent af den budgetterede butiksomsætning sker i storcentre. De næsten fire måneders nedlukning af centrene reducerede omsætningen i med ca. 200 millioner kroner i 2021, siger han
Tilbagegangne kunne have været en del større, hvis ikke Sportmaster var gået hårdt efter at styrke omnichannel og nethandel - blandt andet gennem en lanceringen af et klik og hent-koncept.
Det digitale fokus fortsætter, forklarer Andreas Holm, som lige nu sidder og arbejder på de kommende års strategi i samarbejde med de nye ejere i Frasers Group.
- Vores styrker som kundeklubben med 1,5 mio. medlemmer og samarbejdet med + 350 danske sportsklubber er centrale omdrejningspunkter sammen med et skarpt fokus på den digitalisering og konsolidering, der ses blandt parterne i økosystemet omkring sportsretail i Europa, siger han og fortsætter:
- Seneste nye tiltag er en ’drop shipment/ marketplace-løsning’, der sikrer Sportmasters kunder et endnu bedre og bredere udvalg fra de foretrukne globale brands.
LÆS OGSÅ: Sportmaster er solgt videre til en ejer med ekspansiv agenda
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Stifter af kæde kan åbne flere butikker trods strid modvind
Mindre kendt navn tager stikket hjem ved E-handelsprisen
Frivillig bagerkæde deler medlemmerne op i to hold
Købmandskæde har fundet en danmarksmester i økologi
Ejeren af Skjold Burne taber omsætning
Salling Group lukker ned for satsning på discountkæde
Makkerpar når langt forbi den halve milliard
Coop bider mærke i ændring af danskernes indkøbsvaner
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Stifter af kæde kan åbne flere butikker trods strid modvind
Mindre kendt navn tager stikket hjem ved E-handelsprisen
Frivillig bagerkæde deler medlemmerne op i to hold
Købmandskæde har fundet en danmarksmester i økologi
Ejeren af Skjold Burne taber omsætning
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops