Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Så mange butikker bryder alkohol-lov

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 30 January 2018 kl. 10:10 - Kilde: DR

Langt de fleste butikker havde ikke styr på reglerne for køb af alkohol i en omfattende stikprøve. Butikkerne får en opsang.

Tørstige unge har rig mulighed for at købe alkohol i landets butikker, selvom de ikke er gamle nok. Det skriver DR.

Alkohol og Samfund har nemlig foretaget en stikprøve, der viser, at børn og unge i 93 ud af 132 købssituationer godt kunne få fingrene i alkohol og sprut.

Enten valgte ekspedienten ikke at spørge til et gyldigt ID-kort, eller også kunne de unge forsøgspersoner tale sig ud af kniben. Det får Alkohol og Samfund til at give butikkerne en opsang.

- Undersøgelserne bekræfter, at der i den grad er behov for en kulturændring blandt butikspersonalet, siger projektleder Magnus Kielberg på Alkohol & Samfunds hjemmeside.

- Set fra et juridisk perspektiv bør børn og unge, der ikke kan fremvise gyldigt ID, ikke kunne købe alkohol. Butikkerne tager ikke deres samfundsmæssige ansvar alvorligt, når de undlader at spørge mindreårige om ID, fortsætter han.

Butikker beklager

Til DR beklager flere dagligvarekæder resultatet af stikprøven. En af dem er Netto.

- Jeg er oprigtigt ked af, at vi ikke formår at gøre det bedre. Men det er faktisk ikke så nemt. Vi kørte sidste år en stor intern træningskampagne, og vi har prøvet at sanktionere de medarbejdere, der ikke formår at spørge efter ID, siger landedirektør i Netto Danmark, Brian Seemann Broe.

Discountkæden lancerede sidste år kampagnen TJEK!, der skulle skabe en fælles forståelse for, hvorfor de unge skal vise ID, som Detailfolk tidligere har berettet om. 

- Vi ønsker at bidrage til en ny ID-kultur i Danmark. TJEK! skal på den ene side gøre Nettos medarbejdere bedre rustet til at spørge hver gang, de er det mindste i tvivl om alder. På den anden side skal den skabe forståelse blandt kunderne for, hvorfor de bliver stillet spørgsmålet om ID, sagde Brian Seemann Broe i en pressemeddelelse fra oktober.

LÆS OGSÅ: Dagligvarekæde blandt de unges favoritbrands

Læs hele artiklen på DR


Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD