Stikpille fra Netto kan være i strid med loven
Når Netto vælger at drille konkurrenten Irma som en del af markedsføringen, kan det være i strid med lovgivningen.
Mange slog en latter op og roste den anderledes markedsføring, da Netto satte et banner op ved siden af Irma-butikken på Nørreport i København.
På banneret stod: “Få råd til at gå i Irma - Gå i Netto”.
Trods de positive reaktioner kan den frække manøvre meget vel være i strid med markedsføringsloven, skriver Dansk Markedsføring, som har talt med eksperter på området.
Det store banner kolliderer med reglerne om god markedsføringsskik, hvor der findes forbud mod nedsættende tale og upassende snylten på konkurrenter.
- På sin vis er det en nedvurdering af Irma, siger professor på CBS, Jan Trzaskowski, til Dansk Markedsføring.
- Budskabet er, at Irma er lidt for dyrt, og at man ikke er helt smart, hvis man går i Irma frem for Netto. Hvis Irma skulle anlægge en sag, så ville jeg tro, at de har en bedre chance for at vinde end Netto. Jura er ikke en eksakt videnskab, og vi har også en vis kommerciel ytringsfrihed. Men Irma har den bedste sag, siger Jan Trzaskowski.
Hos Irma valgte man at gå med på legen og sende et modsvar. Dagligvarekæden vil da heller ikke starte en sag, mens Netto afviser kritikken.
LÆS OGSÅ: Dyst i kommentarsporet: Salling Group og Coop sender stikpiller til hinanden
Læs hele artiklen på Dansk MarkedsføringFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Ny udvikling i nethandlen: - Det gør ondt i hjertet
Salling Group lover kunderne priskrig
Pessimismen breder sig igen blandt forbrugerne
Faldende efterspørgsel bliver enden for særlig netbutik
Direktør stopper hos kendt tøjmærke
Lars Larsen Group sætter Ilva-direktør fra bestillingen
Måling: Danskerne holder på pengene
Louis Nielsen: Aftaler i shoppingcentre bremser ekspansion
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops