Søstrene Grene vil ofre indtjening for at holde priserne nede
Den familieejede kæde, som i dag præsenterer et rekordstort overskud, vil selv absorbere de fleste af prisstigningerne.
Efter en usikker periode slår Søstrene Grene tilbage med overbevisende kraft i det netop offentliggjorte årsregnskab for 2021/22.
Omsætningen vokser med 39 procent til knap 1,7 milliarder kroner, og samtidig lyder overskuddet før skat på 209 millioner - det højeste niveau nogensinde i den familieejede kædes levetid.
- Vi har haft et historisk godt år. Først og fremmest har den fysiske butik haft et stærkt comeback efter corona, siger den adm. direktør, Mikkel Grene.
- Vi startede regnskabsåret 1. maj 2021 på et godt tidspunkt efter den meget lange nedlukning på flere markeder. Der var en stor åbningshype, og vi oplevede i den grad, at kunderne kom tilbage. Der var heller ikke så mange, der rejste ud, hvilket gav os en historisk god sommer i 2021 – den bedste nogensinde faktisk, siger han.
Satsningen på at blive en mere digital forretning har også været udslagsgivende, forklarer direktøren, som i det hele taget er godt tilfreds med den måde, hele Søstrene Grenes koncept har klaret coronakrisen.
- Vi har haft den helt rigtige varepakke med den rette æstetik, der har været god omkostningsstyring, og trods turbulens i verdens supply chain har vores organisation dag for dag og time for time arbejdet intensivt på at sikre, at vi har haft de rigtige varer på hylderne i vores butikker og på vores webshop, siger Mikkel Grene.
Vil absorbere prisstigninger
I øjeblikket står det klart, at detailhandlen ikke får en ben til jorden, for mens coronakrisen kører på lavt blus, så brager inflationen og priserne på strøm mod himlen.
Derfor forventer Mikkel Grene også et mere udfordrende år.
- Vi står i en stærk position hos Søstrene Grene med et godt resultat og en velgennemført digital transformation i rygsækken, der også giver os mulighed for at investere yderligere, og samtidig har vi et koncept, der normalt klarer sig godt i krisetider grundet vores lave prispunkter, siger han.
For at holde priserne nede, har Søstrene Grene valgt at køre med mindre fortjenester på sine produkter.
- Vi ønsker ikke at lade priserne stige lige så meget ud mod slutkunden, som priserne stiger for os hos vores leverandører. Derfor vil vi absorbere størstedelen af prisstigningerne frem for at sende dem direkte videre, siger Mikkel Grene og fortsætter:
- Det vil naturligvis påvirke vores margin negativt i indeværende regnskabsår og gøre vores overskud markant lavere i indeværende år, men med et så flot resultat har vi også råd til at give vores kunder en håndsrækning i en tid, hvor de er presset på økonomien, siger han.
SØSTRENE GRENE
Søstrene Grene har mere end 250 butikker fordelt på 15 lande og webshop i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland, Holland og Frankrig samt partnerdrevne webshops i Schweiz og på Island.
Kædens regnskabsår går fra 1. maj til 30. april det efterfølgende år.
Omsætning:
2021/22: 1.688.984 t. kr.
2020/21: 1.217.949
2019/20: 1.049.277
2018/19: 1.127.61
Resultat før skat:
2021/22: 208.510 t. kr.
2020/21: 50.299
2019/20: (59.377)
2018/19: 31.126
Kilde: Søstrene Grene
LÆS OGSÅ: Søstrene Grene bruger millioner på loyalitetsprogram uden rabatter
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Tidligere topfigur får plads i KFI-bestyrelse
Landsdækkende kæde sælger mere - men indtjeningen dykker
Marketingchefen i Irma forlader Coop
Nemlig.com indgår overenskomst med 3F
Kunder tømmer butikkerne for varer med Irma-logoet
Joe & the Juice må betale millioner i sag om diskrimination
Firma bag ubemandede butikker indgår aftale med ny kæde
Ny discountkæde bruger grænsehandlen i markedsføringen
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops