Sommervæksten i Matas gik uden om de fysiske butikker
De fysiske butikker taber en smule terræn. Men det bliver opvejet af markant fremgang på nettet, viser kvartalsregnskab fra Matas.
I regnskabsårets andet kvartal, som strækker sig fra juli til udgangen af september, gik salget i de fysiske Matas-butikker 0,7 procent tilbage.
Alligevel ender den samlede omsætning i Matas med at stige 1,6 procent til 989 millioner kroner. Det skyldes en markant fremgang på nettet, hvor væksten ligger på lige knap 10 procent.
Gennem de seneste år har Matas investeret massivt i at gøre forretningen mere digital.
- Matas’ vellykkede transformation i de seneste fem år har sikret os en stærk finansiel position, og vi vil fortsætte med at investere i langsigtet vækst, siger den adm. direktør, Gregers Wedell-Wedellsborg.
Resultatet efter skat ligger på 46,7 millioner kroner for andet kvartal.
Vanskeligere klima forude
Da danskerne rejste på sommerferie, oplevede Matas et mindre fald i salget, men derudover endte de varme måneder med at være indbringende.
- Væksten fortsatte efter sommeren på trods af bekymringer om stigende leveomkostninger. Kunderne handlede generelt hyppigere og købte for mere på grund af det udvidede sortiment på matas.dk, hvor den tocifrede vækst vendte tilbage, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.
Men nu venter en anderledes svær periode, vurderer topchefen. Han kan allerede kan se ændringer i kundernes adfærd og varsler et vanskeligere økonomisk klima for resten af regnskabsåret.
- Vi ser tegn på, at kunderne vælger billigere produkter og skærer ned på forbruget i slutningen af måneden. Vi fastholder forventningerne til regnskabsåret men noterer os den øgede risiko og vil fortsat fokusere på at optimere vores omkostningsbase i den resterende del af 2022/23, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.
MATAS A/S
Hoved- og nøgletal anført i DKK mio.
Omsætning i 2. kvt.
2022/23: 989,2
2021/22: 973,9
Bruttoresultat i 2. kvt.
2022/23: 442,9
2021/22: 430,9
Resultat efter skat i 2. kvt.
2022/23: 46,7
2021/22: 36,4
Underliggende omsætningsvækst (like for like) i 2. kvt.
2022/23: 1,6 %
2021/22: 1,8 %
Kilde: Matas
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Stifter af kæde kan åbne flere butikker trods strid modvind
Mindre kendt navn tager stikket hjem ved E-handelsprisen
Frivillig bagerkæde deler medlemmerne op i to hold
Købmandskæde har fundet en danmarksmester i økologi
Ejeren af Skjold Burne taber omsætning
Salling Group lukker ned for satsning på discountkæde
Makkerpar når langt forbi den halve milliard
Coop bider mærke i ændring af danskernes indkøbsvaner
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Stifter af kæde kan åbne flere butikker trods strid modvind
Mindre kendt navn tager stikket hjem ved E-handelsprisen
Frivillig bagerkæde deler medlemmerne op i to hold
Købmandskæde har fundet en danmarksmester i økologi
Ejeren af Skjold Burne taber omsætning
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops