Sælger for millioner på Facebook: I starten var det mest for sjov
Facebook kan være en effektiv salgskanal, lyder erfaringen fra en dansk netbutik. De omsætter årligt for 20 mio. på det sociale medie.
En af de store forhandlere af skønhedsprodukter på nettet - Nicehair.dk - har gennem to år haft succes med liveauktioner på Facebook, hvor direktøren selv optræder på slap line som vært.
Faktisk omsætter virksomheden for mere end 20 millioner kroner om året på det sociale medie. Det er omkring seks procent af den samlede omsætning. I foråret var coronakrisen stærkt medvirkende til, at Nicehair nåede fire millioner alene i april måned.
- I begyndelsen gjorde vi det mest for sjov og for at snakke med vores mange følgere, siger stifter og direktør Tonny Nielsen Bruun i en pressemeddelelse.
- Siden har auktionerne udviklet sig til en vigtig del af vores salgsstrategi. Det er en fantastisk sjov måde at komme af med restvarer og unikke partivarer, som vi ikke opretter på webshoppen, fortsætter han.
Engagerer kunderne
Ifølge Kenneth Mørk, der er partner i digitalbureauet Gorm Agency, er liveauktioner på Facebook en oplagt måde at få en ny salgskanal på, som er tæt på forbrugerne.
- Det er en form for digitalt lagersalg, hvor virksomheder kan få solgt partivarer eller produkter, som kan være svære at sælge på webshoppen – bare eksekveret lidt sjovere og mere engagerende, siger han og fortsætter:
- Som marketing-aktivitet er det en god metode til at øge kendskab og engagement yderligere, fortæller Kenneth Mørk.
Men det kræver også lidt benarbejde og forberedelse, før det kan betale sig at afprøve liveauktioner, mener Tonny Bruun Nielsen.
- Skal man lykkedes med auktioner, kræver det et brand og nogle produkter, der er kendt i forvejen samt en stor og trofast følgerskare, siger han.
- Og hvis det skal være oprigtigt underholdende, er det også et must med en ægte showman som vært, der er fed at se. Hvis man ikke har disse ting på plads, anbefaler jeg, først at få sit marketingfundament på plads med mere traditionelle digitale marketingdiscipliner, siger han.
LÆS OGSÅ: Giganternes kamp: Facebook bliver en handelsplatform
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter