Ny marketingtrend på sociale medier er ulovlig
En ny gråzone er opstået på de sociale medier. Men der må ikke være tvivl om, hvem der reklamerer, lyder det fra Forbrugerombudsmanden.
Det er ikke lovligt at bede sine medarbejdere om at reklamere for sine produkter på Facebook, med mindre det fremgår helt tydeligt, at der er tale om reklame.
Det slår Forbrugerombudsmanden fast. Hun tager udgangspunkt i en sag vedrørende virksomheden Tradono ApS.
Virksomheden indgik aftale med sine medarbejdere om opslag på medarbejdernes Facebook-profiler. Det fremgik af opslagene, at medarbejderne solgte forskellige varer via Tradono, men det fremgik ikke, at medarbejderne var ansat i virksomheden og postede opslagene efter aftale med virksomheden.
- Ingen forbrugere skal kunne misforstå eller tage fejl af, om det, de ser på Facebook og på andre sociale medier, er en privat persons opslag eller reklame, som en virksomhed står bag. Derfor skal det fremgå tydeligt, hvis en virksomhed lader sine ansatte reklamere for dens produkter, siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, i en pressemeddelelse.
Tradono har oplyst, at virksomheden ikke længere indgår aftaler med sine medarbejdere om at reklamere for virksomheden på Facebook.
LÆS OGSÅ: Forbrugerombudsmand til butikker - dette gebyr er ulovligt
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
To tidligere direktører arbejder på at redde Irma
Holch Povlsen må notere sig et stort milliontab i dansk modeportal
7-Eleven indgår aftale om levering hele døgnet
Topchef jubler over endnu et rekordår for DK Company
Overblik: Sådan ser fremtiden ud for hver enkelt Irma-butik
Topchef i Nemlig: - Vi står selvfølgelig kun endnu stærkere
Flere direktører er stoppet i Coop
Coop slår kæder sammen: SuperBrugsen, Irma og Kvickly forsvinder
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
To tidligere direktører arbejder på at redde Irma
Holch Povlsen må notere sig et stort milliontab i dansk modeportal
7-Eleven indgår aftale om levering hele døgnet
Topchef jubler over endnu et rekordår for DK Company
Overblik: Sådan ser fremtiden ud for hver enkelt Irma-butik
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops