Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Silvan betaler kæmpebøde for prisfejl

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 26 May 2015 kl. 11:54 af: Freja Thorbech

Forkerte oplysninger om en førpris har nu kostet byggemarkedskæden en stor bøde. Direktøren erkender fejlen, men forstår ikke bødens størrelse.

100.000 kroner.

Det er, hvad Silvan nu har måttet betale i bøde for at give forbrugerne forkerte oplysninger om normalprisen på en dåse træbeskyttelse. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Sagen startede da byggemarkedskæden i en tilbudsavis fra august 2013 skrev, at forbrugerne kunne få to dåser træbeskyttelse til 1.299 kroner. Samtidig angav kæden, at normalprisen på træbeskyttelsen var 999,95 kroner pr. dåse. 

Forbrugerombudsmanden kunne dog konstatere, at Silvan i seks uger op til markedsføringen af tilbuddet havde solgt træbeskyttelsen til en lavere pris en den anførte normalpris. 

- Når forbrugerne ser et tilbud, skal de kunne stole på de oplysninger, de får. Hvis et firma som Silvan oplyser forkerte, lave normalpriser, kan det vildlede forbrugerne til at tro, at de gør et bedre køb, end der reelt set er tale om, og det er ulovligt, siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, i en udtalelse.

Forstår ikke bødens størrelse

Derfor politianmeldte Forbrugerombudsmanden Silvan i november.

LÆS OGSÅ: Silvan politianmeldt for prisfejl

Silvan har erkendt, at der var en fejl i tilbudsavisen og betalt bøden på 100.000 kroner.

- Vi har lavet en fejl på et enkelt produkt i august 2013. Det erkender jeg, og det beklager jeg rigtig meget for selvfølgelig skal priserne være i orden, siger adm. direktør i Silvan Freddy Lauridsen til detailfolk.dk.

Han understreger, at man i det daglige gør alt for at undgå at noget lignende kan ske igen.

- Vi har processer og arbejdsgange, der skal sikre, at det her ikke sker. Det gør vi alt, hvad vi overhovedet kan for at holde. Men vi markedsfører mange tusinde produkter hver eneste uge i løbet af et år. Der er sket en menneskelig fejl, og det må ikke ske, og det beklager vi, siger Freddy Lauridsen.

Han er dog samtidig lidt uforstående over for bødens størrelse.

- Jeg synes, at det sender et voldsomt signal, som jeg ikke helt føler stemmer overens med den forretningsmoral, vi har om at leve op til alt, hvad vi overhovedet skal og kan. Men det er jeg jo ikke herre over, og jeg erkender, at vi har lavet en fejl, siger Freddy Lauridsen til detailfolk.dk.

Det har været en skærpende omstændighed, at Silvan tidligere har betalt en bøde i en anden sag om vildledende prismarkedsføring fra 2011, hvor byggemarkedskæden måtte af med 200.000 kroner.

Freddy Lauridsen siger til detailfolk.dk, at han ikke synes, at sagen helt kan sammenstilles med den i 2011. Her var udgangspunktet nemlig begrebet 'maj-kup', som var et tilbagevendende tema i Silvans markedsføring. Det var dog vildlende, mente Forbrugerombudsmanden, som dengang i samarbejde med Silvan fandt ud af, at kæden i stedet kunne kalde det 'maj-fest'.

LÆS OGSÅ: Silvans chefer skal ud på gulvet



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD