Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Salling Group introducerer 10 nye principper

Foto: detailfolk.dk



De 10 Plastikprincipper

#1 Vi fjerner og reducerer emballage, hvor det er muligt

#2 Vi anvender mono-materialer eller kompatible plastiktyper

#3 Vi anvender PET, når det er relevant og muligt (fx fødevarer) I alle andre sammenhænge anvender vi PP eller PE

#4 Vi anvender emballage, hvor alle komponenter let kan skilles ad

#5 Vi printer direkte på emballagen eller bruger plastiklabels.

#6 Vi anvender genbrugsmateriale, hvor det er muligt

#7 Vi anvender klar plast, hvor det er muligt – så længe det ikke påvirker holdbarheden

#8 Vi angiver tydeligt, hvordan emballagerne skal skilles ad og sorteres som affald

#9 Vi fortsætter med at anvende emballage af glas, papir og aluminium, da her allerede findes effektive systemer til genanvendelse

#10 Vi anvender ikke bionedbrydelig eller bio-baseret plastik, da vi ikke mener, at fødevarer skal bruges til emballage.

Kilde: Salling Group

Thursday den 22 August 2019 kl. 06:00 af: Kristian Holgersen

Gennem 10 nye principper vil Salling Group sætte standarden for bæredygtug emballage. Målene bliver lagt frit frem.

Emballage er afgørende for at minimere madspild og sikre fødevaresikkerheden. Men indpakningen kan skabe miljømæssige udfordringer.

Derfor lancerer Salling Group en ny emballagestrategi og 10 plastikprincipper, så mad- og dagligvarer i Føtex, Netto og Bilka fremover pakkes ind i emballage, der er designet til cirkulær genanvendelse.

- Emballage, også den af plastik, har en række gode egenskaber, som blandt andet sikrer holdbarhed og begrænser madspild, siger Michael Løve. Han er Executive Vice President og ansvarlig for Salling Groups samlede plastikindsats.

- Men samtidig er det afgørende, at vi får forbruget af ny plastik bragt ned. Her ønsker vi at tage ansvar og gå forrest i udviklingen af nye, bæredygtige løsninger, siger han.

Målet er, at al Salling Group-emballage på egne varemærker skal være 100% genanvendelig inden 2023, at plastikmængden på samme varer skal nedbringes med 30%, og at plast brugt til transport skal være genbrugt eller genanvendt inden 2020.

Kræver fælles indsats 

Salling Group har valgt at lægge hele strategien og samtlige principper frem. Det er en invitation til alle producenter, dagligvarekæder, NGO’er og aktører til at bidrage til bedre brug af plastik.

Salling Group vil også indlede en dialog med dagligvarekædens leverandører, så resultaterne kan række videre end egne butikker.

- Som landets største dagligvarekoncern kan vi gøre en stor forskel. Men skal vi lykkedes, kræver det, at vi samarbejder på tværs og får standarder, som vi kan være fælles om, siger Michael Løve

- Vi har i samråd med eksperter udarbejdet de ambitiøse principper, vi vil indføre på tværs af alle vores butikker, og nu deler vi strategi, ambitioner og de overvejelser, vi har gjort os, så vi i fællesskab kan medvirke til, at vi får mere bæredygtige og bedre materialer i hele branchen, siger han.

LÆS OGSÅ: Top 10: Detailgigant er det mest bæredygtige brand



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD