Salget i Jysk vokser hurtigt midt i en krisetid
Selvom udfordringerne står i kø, kan Jysk mønstre en opsigtsvækkende vækst. - Vi har en meget stærk forretningsmodel, siger topchefen.
Meget taler imod vækst i øjeblikket.
Alligevel kan boligkæden Jysk nu offentliggøre en omsætning på 36,2 milliarder kroner for regnskabsåret 2021/22. Det 11 procent bedre end sidste år og ny rekord.
Jysk har 3.100 butikker fordelt på 48 lande. Undervejs har kæden dog lukket i alt 30 butikker i Rusland, Belarus og Ukraine på grund af krigen.
- Med et meget specielt år bag os har vi leveret et flot resultat på omsætningen, siger Jan Bøgh, adm. direktør og præsident i Jysk.
- Det kan vi især takke vores dedikerede medarbejdere for, og så kan vi glæde os over, at kunderne fortsat synes, at JYSK har et godt tilbud til dem. Det er ikke blevet mindre aktuelt i en verden, hvor folk virkelig skal prioritere, hvad de bruger deres penge på, siger han.
Tror på forretningsmodellen
Set over hele regnskabsåret er antallet af kunder steget med 7,7 millioner, men i løbet af sommeren begyndte inflationen at bide. Jysk melder om færre kunder i butikkerne, mens størrelsen på indkøbene svinder ind.
- Oven i det stiger vores omkostninger også, så vi kan roligt sige, at verdenssituationen udfordrer os, siger Jan Bøgh.
Topchefen sætter sin lid til, at forretningsmodellen skal få Jysk igennem krisen.
- Det er en usikker verden, vi lever i, så efter coronanedlukninger og en ny krig i Europa, er jeg holdt op med at spå alt for meget om, hvad der kommer til at ske, siger han og fortsætter:
- Men vi tror på, at vi har en stærk forretningsmodel, og vi har tidligere klaret os godt igennem blandt andet finanskrise og tilbageholdende forbrugere. Det er jeg overbevist om, at vi kan gøre igen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Ny udvikling i nethandlen: - Det gør ondt i hjertet
Salling Group lover kunderne priskrig
Pessimismen breder sig igen blandt forbrugerne
Faldende efterspørgsel bliver enden for særlig netbutik
Direktør stopper hos kendt tøjmærke
Lars Larsen Group sætter Ilva-direktør fra bestillingen
Måling: Danskerne holder på pengene
Louis Nielsen: Aftaler i shoppingcentre bremser ekspansion
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops