Rema 1000 udfordrer netbutikker med ny app
En ny app gør det muligt for fremmede at købe ind for hinanden i Rema 1000. Kæden vil revolutionere indkøb på nettet med deleøkonomi.
I stedet for at konkurrere direkte med indkøbssider som Nemlig.com, har Rema 1000 valgt en anden strategi. Den norske discountgigant har nemlig udviklet en app, der fungerer lidt i stil med andre deleøkonomiske initiativer som Uber, Gomore og Airbnb. Det skriver Rema 1000 i en pressemeddelelse.
Appen hedder Vigo, og den gør det muligt at bede fremmede mennesker om at klare indkøbene, hvis man ikke selv har tid.
- Som den første af sin slags i Danmark vil Vigo gøre det muligt at handle fra sin smartphone og få indkøbsposen leveret til døren af privatpersoner, skriver Rema 1000 i pressemeddelelsen.
Gør supermarked til varelager
Idéen bag appen er, at Rema 1000 ikke behøver at investere en masse penge i store varelagre, men i stedet kan bruge den lokale butik som varelager. På den måde skal købmændene heller ikke frygte, at nethandlen ødelægger deres forretning. Appen betyder også, at det ikke kun er kunderne i de store byer, som kan få bragt deres varer ud.
- Internethandel og deleøkonomien skal ikke kun være forbeholdt dem, der bor inde i byen eller handler stort ind. Det skal være lokalt og for alle, og det vil vi gøre med Vigo. Vi håber, at alle i Danmark kan få leveret varerne nemt til døren, siger Rema 1000's danske direktør, Henrik Burkal, i pressemeddelelsen.
Alle kan handle for alle
Vigo bliver tilgængelig i REMA 1000’s app til oktober, men allerede nu kan man tilmelde sig som indkøber.
Rema 1000 skriver, at alle over 15 år kan blive en Vigo-indkøber. Det eneste, man skal gøre, er, at gå ind på vigo.dk og tilmelde sig som indkøber. Når appen bliver aktiv den 25. oktober, kan man se alle bestillinger og selv vælge, hvilke man vil handle og udbringe.
Rema 1000 understreger, at det ikke er en medarbejder i discountkæden, der bringer varerne ud, men en tilfældig person.
Sådan fungerer appen
Appen fungerer således, at når man har registreret sin bestilling, bliver den via platformen åben for alle indkøbere i kundens nærområde, som kan vælge at handle og levere varerne til den ønskede adresse. Man vælger selv tidspunkt for levering. Der er derfor ikke leveringssikkerhed med Vigo, da det afhænger af, om indkøberne er i nærområdet.
- Indkøbere må højst bruge én time, fra de går ud af butikken, til de er fremme hos kunden. Hvis ordren indeholder frostvarer, må der dog højest gå 30 minutter. Det koster typisk mellem 39 og 59 kroner at få leveret varerne med Vigo. Pengene går direkte til indkøberne med et mindre cut til forsikring via Alm. Brand, skriver Rema 1000.
Betaling fungerer således, at når man bestiller varer til levering, bliver der reserveret et beløb på kundens MobilePay konto. Beløbet er på varernes pris plus penge til indkøberne. Når kunden modtager varerne, bliver det endelige beløb, der svarer til varerne samt levering, trukket fra kundens MobilePay konto.
Indtægterne for Vigo-indkøberne er skattepligtige, og indkøberne skal selv registrere disse. Rema 1000 skriver dog ikke noget om, at appen indeholder en knap, hvor man kan indberette sin indtjening til skat på samme måde, som Uber netop har indført.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Tabsramt kæde i Lars Larsen Group åbner flere steder i landet
Topchef glæder sig over flere kunder i butikkerne
Salling Group forlænger prisloftet
Biltema kører med en kæmpe investering
Konkurrenter svarer igen på melding fra den nye dreng i klassen
Fleggaard dropper tabsgivende nonfood-butik på nettet
Henter ny adm. direktør inden stor ekspansion
Familie giver slip på ejerskabet af kendt butikskæde
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Hvad er din forventning til omsætningen i hele 2022 sammenlignet med (de åbne måneder af) 2021?
(Primært fysisk butik) Hvordan endte julesalget efter Black Friday sammenlignet med 2020?
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2020?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops