Peger på markant ekstraforbrug under coronakrisen
Forhandlere af særlig varegruppe har haft kronede dage under coronakrisen, viser analyse. Og det fortsætter i de åbne måneder.
For store dele af detailhandlen har det lange perioder været en udfordring at holde gang i forretningen under coronakrisen. Men ikke for alle.
En analyse fra Dansk Erhverv viser, at efterspørgslen på bolig- og haveprodukter nærmest er eksploderet på nettet. I visse perioder har salget endda haft dobbelt størrelse i forhold til tiden inden krisen.
- Analysen bekræfter det, vi har hørt fra flere af vores medlemmer. Salget eksploderede simpelthen fra den ene dag til anden, siger Niels Ralund i et nyhedsbrev. Han er e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
Selv når coronakrisen aftog i styrke, og samfundet begyndte vende tilbage til normalen, har det ikke fået forbrugerne til at holde igen.
- Det interessante er, at det ikke er faldet i de mere ”åbne måneder” i 2020. Her har niveauet været det samme som før krisen, og i begyndelsen af 2021 har det ligget markant over samme periode de sidste år. Der er altså tale om et markant ekstraforbrug, siger Niels Ralund.
I undersøgelsen fra Dansk Erhverv svarer 17 procent af forbrugerne, at de har købt bolig- og haveprodukter på nettet i april 2020, mens tallet var 16 procent i år. Til sammenligning gjaldt det blot 9 procent i 2019.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Influencere bliver overgået som inspiration til salg
Italiener sætter sig på en af de tunge poster i Lidl Danmark
Profil fra Salling Group får direktørjob hos konkurrent i krise
Coop: Lille bølge af butiksåbninger rammer København i juni
Den nye topchef i Salling Group er klar før tid
Afviklet skokæde scorer første overskud i årevis
En af topfolkene i Lidl siger farvel og tak
Matas vil styrke væksten med investering på over en halv milliard
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Influencere bliver overgået som inspiration til salg
Italiener sætter sig på en af de tunge poster i Lidl Danmark
Profil fra Salling Group får direktørjob hos konkurrent i krise
Coop: Lille bølge af butiksåbninger rammer København i juni
Den nye topchef i Salling Group er klar før tid
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops