Overskudsgivende modekæde begynder at lukke butikker
Ball Group
- Driver Zizzi-butikker i flere lande, hvor der er fokus på kollektioner til kvinder fra størrelse 42. Tøjet er også at finde hos eksterne forhandlere.
- I 2019 skiftede Ball Group ejer. Kapitalfonden Axcel solgte modekoncernen til den tyske kapitalfond Findos.
- I 2016 frasolgte Ball Group alle sine brands på nær Zizzi. Det skete efter en svær periode, hvor bundlinjen var helt nede i minus 41 millioner kroner.
Omsætning
2019: 711.452 mio. kr
2018: 590.712 .
2017: 484.430
Resultat
2019: 21.987 mio. kr.
2018: 23.764
2017: (2.972)
EBITDA
2019: 48.726 mio. kr.
2018: 51.477
2017: 15.806
Kilde: Ball Group ApS, Annual report 2019
En gennemgang af butikkerne fører til flere lukninger i en stor dansk modekæde, som ellers har kørt med pæne overskud.
Allerede inden sommerferien blev planerne om at lukke en række butikker i modekæden Zizzi bragt på banen. Nu bliver de så til virkelighed.
Efter en gennemgang af butiksnetværket lukker seks ud af landets 40 Zizzi-butikker. Det skriver Jydske Vestkysten, som har oplysningen fra Gunn Inger Hansen. Hun er Retail Director i modekoncernen Ball Group, som står bag Zizzi.
Ved en tidligere lejlighed har den administrerende direktør for Ball Group - Kuno Kildetoft - i Børsen luftet muligheden for at lukke hver femte af Zizzi-butikkerne inden årets udgang. I stedet skal der skrues op for satsningen på nettet.
I alt har modekæden omkring 110 butikker fordelt på flere markeder.
Solide nøgletal
Beslutningen om at lukke butikker er ikke blevet taget i slipstrømmen på en krise. Tværtimod.
I årsrapporten for 2019 kan Ball Group præsentere en række solide nøgletal. Toplinjen går fra 590 millioner kroner til 711 millioner, mens bundlinjen nogenlunde holder niveau.
- 2019 var endnu et succesfuldt år for Ball Group, slår ledelsen fast i årsrapporten.
- Gennem en periode på fire år er Ball Group gået fra at være rodfæstet som en traditionel engros- og franchisevirksomheden til at være et selskab med egne butikker, e-handel og engroshandel, skriver ledelsen og fortsætter:
- Virksomheden står med en stærk driftsmodel til fremtiden.
Inden coronakrisen regnede Ball Group med at styrke toplinjen i det indeværende regnskabsår. Men nu er de positive forventninger skudt til hjørne. Ledelsen kan endnu ikke gennemskue krisens fulde konsekvenser.
LÆS OGSÅ: Tidligere Dagrofa-mand bliver direktør for stor modekæde
Læs hele artiklen på Jydske VestkystenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops