Omsætningen tager et ordentligt dyk hos Nemlig.com
Den sædvanlige salgsvækst er forsvundet fra Nemlig.com, hvor topchefen også skal håndtere et trecifret millionunderskud.
Selvom Nemlig.com altid har haft røde tal på bundlinjen, så plejer omsætningen at være garant for fremgang. Men ikke denne gang.
Det store supermarked på nettet kommer ud af regnskabsåret 2021/22 med en omsætning på lige knap 2,5 milliarder kroner - altså, hvad der svarer til en tilbagegang på 22 procent sammenlignet med året før.
Læg dertil et samlet underskud på 156 millioner kroner efter skat.
- En tilbagegang i omsætningen er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, siger Stefan Plenge, adm. direktør i Nemlig.com.
En styrket satsning på lave priser skal være med til at vende udviklingen.
- Vi vil arbejde hårdt for at gøre os endnu mere attraktive overfor vores kunder. Det er særligt vigtigt i den situation dagligvaremarkedet står i, hvor pris for mange er blevet den absolut vigtigste parameter for valg af supermarked. Derfor har vi investeret i en ny, stærk prisstrategi, der samlet set gør os til et af Danmarks billigste supermarkeder at handle i, siger Stefan Plenge.
Prisinvesteringerne er gennemført i august 2022, hvor Nemlig.com blandt andet begyndte at matche priserne med konkurrenten Rema 1000 på mere end 1800 varer.
Store investeringer trækker ned
Den lavere omsætning påvirker naturligvis årets samlede resultat, men det samme gør to store investeringer.
Opførelsen af et distributionscenter på 30.000 m2 ved Aarhus har i alt kostet et trecifret millionbeløb og blev for et par år siden kaldt virksomhedens største investering nogensinde.
Derudover kommer en gennemgribende ændring af IT-infrastrukturen.
- Efter at have arbejdet så længe med at skabe vores nye varehus i Århus, var det en stor glæde endelig at kunne klippe den røde snor d. 1. oktober og erklære varehuset for åbent, siger Stefan Plenge og fortsætter:
- Vi har allerede skabt omkring 300 nye arbejdspladser, og mange flere er på vej de kommende år. Vi ser lyst på fremtiden og vi glæder os til at gøre livet nemmere for mange flere kunder i det nye år, siger han.
I næste årsregnskab forventer Nemlig.com en fremgang i omsætningen på 5 procent og et langt mindre underskud.
NEMLIG:COM A/S
Tal opgjort i t. kroner
Nettoomsætning
2021/22: 2.475.208
2020/21: 3.166.132
2019/20: 2.080.769
EBITDA
2021/22: -158.177
2020/21: 23.029
2019/20: 13.426
Årets resultat
2021/22: -155.872
2020/21: -8.285
2019/20: -11.769
Fra ledelsesberetningen
Selskabet realiserer i året en lavere omsætning end forventet, hvilket forklares af en række eksterne faktorer.
Disse tæller inflationen, der har udhulet kundernes købekraft og skabt faldende forbrugertillid samt som tidligere nævnt, at samfundet i regnskabsåret ikke har været ramt af nye covid-nedlukninger.
Kilde: Nemlig.com A/S, Årsrapport 2021/22
LÆS OGSÅ: Holch Povlsen tager sig af hele Nemlig.coms kæmpesatsning
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter