Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne

- Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Læs bloggen her

Nyt gavekort-koncept har succes i detailhandlen

Foto: Sendentanke.dk



Onsdag den 19 juni 2013 kl. 06:50 af: Freja Thorbech

En ny mobilløsning til gavekort er en stor succes for firmaet bag og for flere af de butikker, der har benyttet den nye løsning.

Et gavekort på mobilen.

Det var tanken bag Sendentanke.dk, der i dag har 16 måneder på bagen og benyttes af en lang række danske detailkæder.

Med udgangspunkt i tanken om, at meget handel i dag alligevel sker via mobilen, arbejdede idémand og adm. direktør Rune Poulsen og salgsdirektør Lars-Bo Sølvquist videre med den mobile gavekort løsning, der i dag benyttes af detailhandlende og netbutikker som Just-Eat.dk, ØnskeBørn, Vinoble, Miinto.dk, Interflora, Wunderwear, Boozt.com og Saxo.com.

Og de detailhandlende har stor succes med de mobile gavekort. Eksempelvis har omkring 500 blomsterhandlere i Interflora oplevet en tilgang af nye kunder, der har modtaget et gavekort - i form af en grafisk tilpasset kupon - direkte på mobilen.

- Efter at have arbejdet med gaver via mobilen som en test, indså vi hurtigt, at det skabte et incitament til, at den virale effekt bliver gengældt. Har man først modtaget en blomst på sin mobil, er man også interesseret i selv at supplere til sit køb, siger Jan Oppermann, der er markedschef i Interflora.

Skaber mersalg

Og tanken fra Sendentanke.dk er da også, at butikkerne skal kunne se en fordel i at benytte de mobile gavekort ved udsigten til mersalg.

- Vi sender online kunder ud i de fysiske butikker via vores Friend2Friend Marketingmodel, der er godkendt af Finanstilsynet og Forbrugerombudsmanden. Venner og familie sender en gave eller et gavekort til modtagerens mobiltelefon, som modtageren efterfølgende indløser i en fysisk butik. På den måde kommer der flere kunder ud i butikkerne, og det skaber mersalg, siger Lars-Bo Sølvquist, stifter af Sendentanke.dk

Og hos Interflora fortryder man da heller ikke samarbejdet.

- Vi fortryder ikke at vi satsede på denne digitale milepæl, især ikke når vores butikker kan mærke øget salg og mersalg, når folk kommer med deres gave på mobilen, forklarer Jan Oppermann fra Interflora. Hos blomsterkæden har man både op til mors og fars dag lavet online- og Facebookkampagner, der har generet en fin omsætning til såvel blomsterkæden selv som Sendentanke.dk

Tror på større udbredelse

16 måneder efter opstarten er gavekortportalen selv godt tilfreds med resultaterne. Virksomheden er på kort tid blevet en udbyder, der sælger produkter via websites, onlinekampagner, sociale medier samt app’en ’sendentanke.dk’.

- Alle vores planer om at gøre det nemmere at behandle gaver via mobilen er indtil videre lykkedes, og efter vi fik hul på bylden, og aftaler i stand med store brands som Just-Eat, TV 2 Sputnik, Nordisk Film og Interflora, har det været væsentligt nemmere at tale med venture-folk og private investorer, siger Lars-Bo Sølvquist.

Han mener derfor også, at man kan konstatere, at der er danskere som har behov for en smartere løsning end det traditionelle fysiske gavekort, og at flere derfor vil opdage virksomheden med tiden.

- Vi mener at udbredelsen af gavekort via mobilen sker i takt med at kunderne adopterer muligheden for at sende og modtage en smuk rose, en lækker burger eller en cola via mobilen og naturligvis at butikkerne gør opmærksom på det i deres kommunikation, siger Lars-Bo Sølvquist.

I julen 2012 begyndte Sendentanke.dk også at sælge B2B-gavekort, der udsendes via SMS, og det er noget, som virksomhederne har taget rigtig godt imod.



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:








Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD