Mindre topstyring: Topchef sætter ord på sine planer for Coop
PROFILJOBS
Magasin søger Flagship Store Sales Manager med stærk ledelses- og retail erfaring
FranchiseMatch søger butikschef og indehaver til Sjölin Jylland: Succesfuldt koncept med stærk vækst!
SVÆRT VED AT SKAFFE RETAILKANDIDATER? Få dit jobopslag her til kun 1995,-
I dag starter Kræn Østergård Nielsen officielt som Coop-topchef. Han vil skrue ned for den interne diskussion og beholde kædernes navne.
Allerede på første dag som administrerende direktør for Coop er Kræn Østergård Nielsen begyndt at sætte ord på fremtidige kursændringer i dagligvarekoncernen.
Topchefen vil blandt andet skrue ned for topstyringen, fordi Coop gennem længere tid har brugt for meget tid “på at diskutere internt,” lyder det i et interview med Børsen.
- Vi skal give dem, der er tættest på kunderne, lidt mere indflydelse, end de har haft i den seneste periode, dvs. kæderne og butikkerne. De skal være kravstillere til alle os andre herinde på vegne af kunderne, siger han til avisen.
Lidt af det samme er han inde på i den officielle pressemeddelelse, som Coop udsendte mandag formiddag.
- Endelig vil jeg sikre, at vi er én virksomhed, der taler godt og konstruktivt sammen og samles om at gøre den størst mulige forskel for vores næsten 1,9 millioner danske ejere og kunder, udtaler Kræn Østergård Nielsen
Vil beholde navne
Gennem flere år har dagligvarekoncernen arbejdet med en plan om at gøre “Coop” til en del af navnet i alle dagligvarekæderne.
Eksempelvis har 10 Fakta-butikker på forsøgsbasis fået navnet Coop Hverdag, mens en Superbrugsen i Trekroner skiftede navn til Coop Mad.
Men ændring af navne har langtfra førsteprioritet, skriver Finans.
- Der har været en ide om, at alle kun skulle hedde Coop på facaden. Det har jeg svært ved at se for mig, siger Kræn Østergaard Nielsen til erhvervsmediet.
- Og jeg fornemmer ikke, at det er, hvad vores kunder efterspørger lige nu. Dermed står det heller ikke højt på min dagsorden. Mit fokus er mindre på facader - men mere på hvad der sker inde i butikkerne for kunderne, fortsætter han.
Ro i baglandet
Den 40-årige topchef kommer direkte fra en stilling som koncerndirektør i Coop, så han kender allerede strategien og arbejdsgangene i koncernen indefra. Samtidig har han et godt navn i baglandet.
- Med Kræn får vi en adm. direktør, der er respekteret af alle dele af Coop-familien, har bestyrelsesformand i Coop - Lasse Bolander - sagt i en pressemeddelelse.
- En leder som gennem de seneste snart syv år har dokumenteret særdeles stærke resultater, og som har den fundamentale forståelse for Coops egenart som en medlemsejet virksomhed, fortsatte han.
Det bliver bakket op af Fødevarewatch, som skriver, at baglandet har taget godt imod ansættelsen af Kræn Østergaard Nielsen som administrerende direktør.
Efter afskedigelsen af Peter Høgsted, efterlyste formanden for DLO - en forening for ledere, som er ansat i brugsforeninger og Coop-ejede butikker - en topchef med fokus på “drift og effektiviseringer.”
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Medejer af butikskæde trækker sig fra politisk ordførerskab
Et af verdens mest kendte mærker åbner flagskibsbutik i København
Erhvervsmand fra øverste hylde bliver en del af Coop
Lavpriskæde ramt af konkurs efter rod i regnskaberne
Storsælgende koncern satser på shoppingcentre og nethandel
Sportmaster er solgt videre til en ejer med ekspansiv agenda
Et bud på fremtidens indkøbskurv bliver nu testet i Netto
Historisk måling: Danske forbrugere er helt nede i kulkælderen
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvad er din forventning til omsætningen i hele 2022 sammenlignet med (de åbne måneder af) 2021?
(Primært fysisk butik) Hvordan endte julesalget efter Black Friday sammenlignet med 2020?
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2020?
Hvordan tror du Black Friday ender i 2021 sammenlignet med sidste år?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Medejer af butikskæde trækker sig fra politisk ordførerskab
Et af verdens mest kendte mærker åbner flagskibsbutik i København
Erhvervsmand fra øverste hylde bliver en del af Coop
Lavpriskæde ramt af konkurs efter rod i regnskaberne
Storsælgende koncern satser på shoppingcentre og nethandel
Seneste blogindlæg
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops
TikTok baner vejen for nye marketing strategier - Lær trenden at kende