Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
Læs bloggen her

Melder kaffekæde til politiet efter klager

Foto: Colourbox



Onsdag den 2 februar 2022 kl. 09:52 af: Kristian Holgersen

Utilfredse kunder fortalte Forbrugerombudsmanden om deres oplevelser i københavnsk kaffekæde. Sagen ender nu hos politiet.

Kaffekæden Original Coffee, som driver 11 caféer, er blevet meldt til politiet for brud på betalingsloven.

Forbrugerombudsmanden står bag politianmeldelsen. De har modtaget klager fra kunder, som ikke kunne få lov til at betale med kontanter.

Ifølge kunderne blev deres mønter og sedler afvist af personalet, fordi caféen ikke havde byttepenge og at caféen i det hele taget ikke tog imod kontanter på grund af risikoen for indbrud.

Men butikker og caféer skal - med enkelte undtagelser - tage imod kontanter, lyder det fra Forbrugerombudsmanden.

Selve anmeldelsen faldt i december, og siden har Original Coffee meddelt Forbrugerombudsmanden, at kæden nu vil tage imod kontanter.

- Som udgangspunkt skal alle tage imod kontant betaling, medmindre der kun er selvbetjening, eller man handler på nettet. Virksomheder kan ikke tilsidesætte kontantreglen af frygt for indbrud, corona eller af andre årsager, siger Christina Toftegaard Nielsen, som er forbrugerombudsmand.

Tidligere har ejeren af Original Coffee - Jonas Skovsted - fortalt om, hvordan betaling med kontanter har været en byrde, fordi det giver mere administrativt bøvl og kan være mindre hygiejnisk.

Det fortalte han til Berlingske.

- Min holdning er, at man som erhvervsdrivende over tid skal have mulighed for at sige nej tak til kontanter eller i hvert fald selv vælge, hvilke betalingsmuligheder, man vil tilbyde sine gæster, sagde Jonas Skovsted til avisen.


TO TIDLIGERE SAGER

I 2021 politianmeldte Forbrugerombudsmanden også to andre virksomheder for at overtræde kontantreglen i betalingsloven.

Den ene sag angik en burgerkæde, som flere gange havde afvist kontant betaling. Sagen er blevet afsluttet af politiet, efter burgerkæden er taget under konkursbehandling.

Den anden politianmeldelse vedrører en isbutik, der drives af en enkeltmandsvirksomhed. Forbrugerombudsmanden havde siden isbutikkens åbning modtaget en række klager over, at isbutikken ikke tog imod kontanter.

Kilde: Forbrugerombudsmanden


LÆS OGSÅ: Sager om udveksling af information ender hos Bagmandspolitiet



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:








Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD