Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"De liberale erhverv bør investere i deres online synlighed, så de er klar til genåbningen"

- Thomas Bogh, Bonzer
Læs bloggen her

Kundeklubber er vejen frem

Foto: detailfolk.dk



Fredag den 25 januar 2013 kl. 15:07 af: Freja Thorbech

Kundeklubber giver mulighed for at øge top og bundlinje, hvis man formår at udnytte dem optimalt. Se her hvordan.

Der er intet argument for at lade være.

Sådan lyder vurderingen fra Ask Ullerup, der er innovation manager og konsulent  hos webbureauet webdanmark.com, på spørgsmålet om, hvornår man som butik bør undlade at lave en kundeklub.

I stedet fremhæver han tre argumenter for, hvorfor man netop bør oprette en kundeklub.

- Man sikrer en kosteffektiv marketingskanal, hvor man har mulighed for at øge top og bundlinje, man lærer sine kunder at kende og man har et digitalt greb i kunden, siger han til detailfolk.dk.

LÆS OGSÅ: Matas: Klubkunder handler oftere og mere hos os

På seminaret "Hvordan tager den danske detailhandel kampen op på nettet?", der løb af stablen i København torsdag, gennemgik Ask Ullerup fordelene ved en opdateret og veludviklet kundeklub.

Skal skabe en værdi for kunden

De fleste butikker har en eller anden form for kundeklub, men de fleste er forældede og slet ikke gearede til den digitale æra, slog Ask Ullerup fast i sit indlæg på seminaret.

Men ved at gøre en indsats kan man bruge kundeklubben til at etablere en relation til kunden, der på sigt kan blive meget værdifuld.

LÆS OGSÅ: Sådan vinder du kundernes loyalitet

En vigtig forudsætning er dog, at klubben rent faktisk skaber en værdi for kunden. Der findes ikke en endegyldig opskrift på en optimal kundeklub, da kundens oplevelse af værdi kan variere fra branche til branche.

- Det er vigtigt at klubben har sin egen sjæl, slog Ask Ullerup fast.

Han fremhævede dog en række tiltag, som han mener, en god kundeklub kan indeholde.

Det kan blandt andet være særlige priser for medlemmer, særlige events kun for medlemmer, udvidet service til medlemmer, opsparing af point ved køb, adgang til specielle tilbud fra samarbejdspartnere og konkurrencer og spil.

Slaget skal slås i butikken

Men hvor skal klubbens medlemmer komme fra? Her er Ask Ullerup ikke i tvivl.

- Slaget skal slås i butikken. På tværs af alle undersøgelser ses det, at ekspedienter er den største kilde til rekruttering, slog han fast.

Derfor kan man overveje at belønne ekspedienterne for de kunder, de rekrutterer, så de bliver motiverede for at gøre en indsats.

LÆS OGSÅ: Loyalitetsklub runder 200.000 medlemmer

Data sikrer optimal udnyttelse

For at udnytte sin kundeklub optimalt handler det om at indsamle så mange data som muligt om de enkelte kunder. Det gælder både deres købshistorik, deres online adfærd og de rent demografiske data.

- På den måde ved man, hvem kunden er, og hvad han/hun køber. Man har altså fingeren på pulsen i forhold til kunderne, forklarede Ask Ullerup. 

I praksis kræver det, at kundens køb bliver registreret, at man tracker kundens online adfærd, at kunden selv har mulighed for at opdatere interesser og data og sidst men ikke mindst kræver det et værktøj til at kunne sammenkøre de forskellige data.

Bruger man disse informationer optimalt, kan man på sigt målrette sin markedsføring og kommunikation direkte til den enkelte kunde. Som eksempel fremhævede Ask Ullerup muligheden for at sende en fødselsdagsmail til kunden.

- Man kan se, at det er nogle af de mails, der bliver åbnet og købt allermest fra, slog han fast.



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:








Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD